Kategorie
Projekty

PROJEKTY WPEK

PROJEKTY ZREALIZOWANE W RAMACH WARSZAWSKIEGO PROGRAMU EDUKACJI KULTURALNEJ


PROJEKTY ZREALIZOWANE W 2017 roku

NA SKRZYDŁACH HISTORII LOKALNEJ

SEMINARIUM dla animatorów, edukatorów, nauczycieli:

Teatr Kamienica, aleje Solidarności 93

Seminarium dla animatorów, nauczycieli, edukatorów i wszystkich interesujących się historią lokalną. W programie wykorzystanie historii lokalnych w budowaniu projektów artystycznych, edukacyjnych i społecznych, prezentacje najciekawszych realizacji z Mazowsza, województwa pomorskiego, regionu Krajny i Krakowa.

Program:

09:45-10:00 – Retro dźwięki na dzień dobry! – Adam Bień.

10:00 – 10:15 – otwarcie seminarium.

10:15 – 10:30 – Historia lokalna a działania Teatru Kamienica – Justyna Sieńczyłło, Zastępca Dyrektora  Teatru Kamienica.

10:30 – 10:50 – Historia dla przyszłości wstępny wykład  dr Artura Bojarskiego z Muzeum Historycznego w Legionowie filii Piaski.

11:00 – 12:00 – Pokuć – monodram Szymona Majchrzaka w reż. Ewy CzapikKowalewskiej ze Studia im. Ziembińskich w Koszalinie; rozmowa z realizatorami.

12:00 – 12:30 – Karolewo 1939  – czyli jak dramatyczne historie z przeszłości  mogą inspirować współczesne społeczeństwo do współdziałania, na podstawie doświadczeń z realizacji filmu o niemieckim obozie koncentracyjnym w Karolewie oraz w oparciu o inne projekty filmowe – Sebastian Bartkowski z Unisławskiego Instytutu Filmowego UTH, członek Komitetu Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa IPN w Gdańsku.

12:30 – 13:00 –  Stara muzyka wiejska a miastoDorota Murzynowska z Ambasady Muzyki Tradycyjnej?

13:00 – 13:20 – Teatralne żywioły – w stronę muzyki. Prezentacja projektu artystycznego nagrodzonego przez Warszawski Program Edukacji Kulturalnej – Magdalena Dakowska.

13:20 – 13:50 –  Czy odpowiedź na trendy w dziedzinie gier może dotykać tematyki historycznej? Jak zachęcić historią lokalną do międzypokoleniowego współdziałania? Prezentacja  gry planszowej Korzenie SiekierekWacław Leśniewski.

13:50 – 14.30 – przerwa na kawę. Podczas przerwy będzie możliwość zagrania w grę planszową Korzenie Siekierek pod kierunkiem Wacława Leśniewskiego, a także wzięcia udziału w akcji pod hasłem Strzel sobie monidło.

14:30 – 14:40 – Na skrzydłach historii lokalnej (muzyka) – jak z historycznej opowieści uczynić zabawę muzyczną? – Łukasz Rynkowski.

14:40 – 15:00 –  Historia źródłem inspiracji dla teatru – prezentacja doświadczeń Betiny Dubiel z Klubu Dowództwa Garnizonu Warszawa.

15:10 – 15:30- Kobiety siekierkowskieaudio – dokument o losach kobiet z Siekierek w czasie wojennym i tuż po jego zakończeniu- Katarzyna Pągowska.

15:30 – 16:00 – przerwa techniczna, kawa.

16:00 – 16:50 – Kredens (Na skrzydłach historii) – w reż. Aleksandry Olszewskiej i Dariusza Sikorskiego. Spektakl dofinansowany z Funduszu Biura Niepodległa. Rozmowa z realizatorami.

16:50 – 17:00 – zakończenie seminarium.

 

Zapisy: https://naskrzydlachhistoriilokalnej.evenea.pl/

 

PROJEKT DLA MŁODZIEŻY:

Projekt realizowany w partnerstwie z Wawerskim Centrum Kultury.

W programie:

Warsztaty dziennikarskie – prowadzenie: Magda Mioduszewska

Poznanie metod i technik zdobywania informacji, dokumentów, relacji i opowieści  (w tym przedmiotów i pamiątek), które będą podstawą do dalszej pracy. Prezentacja zdobytych materiałów, wstępne prace nad interpretacją ich treści, próba stworzenia dokumentu, służącego dalszej pracy o charakterze artystycznym.

Warsztaty dramaturgiczne – prowadzenie: Justyna Ścibor

Analiza zebranych materiałów. Zasady tworzenia dramatu i scenariusza sztuki teatralnej. Praktyczne umiejętności pisania scenariusza – stworzenie wspólnego scenariusza etiudy teatralnej opartej na zebranych materiałach. Podstawowe techniki teatralne. Realizacja wspólnej etiudy teatralnej wg przygotowanego scenariusza.

Warsztaty wokalne – prowadzenie: Łukasz Rynkowski
Jak powstaje piosenka? Tworzenie piosenek, opartych na treściach zgromadzonych materiałów historycznych.

Warsztaty plastyczne – prowadzenie: Magdalena Penczonek i Dorota Kozieradzka

Podstawowe techniki plastyczne. Impresje plastyczne nt zebranych materiałów historycznych. Wyrażenie własnych ekspresji inspirowanych historią własnych rodzin. Realizacja wspólnej wystawy (instalacji) z powstałych prac.

W projekcie uczestniczy młodzież z Wawerskiego Centrum Kultury i z Dorożkarni.

Warsztaty zrealizowane w listopadzie 2017 r.


GRAFF-I-TY

Graff-i-Ty to projekt realizowany przez Dorożkarnię w partnerstwie z GPAS – Grupa Pedagogiki i Animacji Społecznej Praga Północ.

Podopieeczni GPAS – praska młodzież wzięła udział w dwóch warsztatach. W maju uczestniczyli w plenerowych warsztatach fotograficznych. Spacerując po naszym mieście fotografowali warszawski street art.
W czerwcu rozpoczęliśmy warsztaty graficiarskie, w czasie których młodzież uczyła się jak robić szablony, jak malować sprayami, poznała też różne techniki pisania. W trakcie warsztatów uczestnicy wykonali swoje autorskie projekty na fragmentach starych mebli (dnach szuflad) i własnie te prace i fotografie zaprezentujemy 6 lipca na praskim podwórku.
Realizatorzy: Wojciech Wiśniewski, Paweł Libera, Adrian Kondraciuk, Aleksandra Antolak

Projekt sfinansowany z Funduszu Animacji Kultury Warszawski Program Edukacji Kulturalnej 2015-20, projekty rewitalizacyjne w ramach Zintegrowanego Programu Rewitalizacji m. st. Warszawy do 2022 roku.

 

Hisilicon BalongDSCN0050DSCN0036DSCN0053DSCN0059DSCN0064DSCN0062DSCN0060

 

 

DSCN0067plakat 2b

 

 

 

 

PODRÓŻE ALICJI

Stylizowane na CO ALICJA ZOBACZYŁA PO DRUGIEJ STRONIE LUSTRA, autor Lewis Carroll.

Spektakl plenerowy zrealizowany przez Teatr Tańca TEST, Teatr Tańca JAZZ i Studio Tańca JAZZ.

Scenariusz, Choreografia: Izabella Borkowska;

Stylizacja: Aleksandra Olszewska;

Reżyseria, Scenografia: Darek Sikorski.

Mała ALICJA dorosła i jest tym lekko sfrustrowana. Stała się ALICJĄ LIDELL. Dziewczyną/Kobietą, która szuka swojego miejsca na ziemi i zadaje mnóstwo pytań. Ciasno jej w swojej codzienności. Zmęczona obowiązkami, pracą, rutyną i nieszczęśliwa młodzieńczą frustracją, postanawia znaleźć swoje miejsce na ziemi. Szuka zatem swojego WONDERLAND.

ALICJA boi się wyruszyć sama. Zwołuje ekipę PRZYJACIÓŁ i z nimi rusza na poszukiwanie CZARYTORIUM. Po drodze wplątuję się w różne przygody, które pozwalają ALICJI na przemyślenie sensu swojej wędrówki. PODRÓŻ obnaża powierzchowność szukania i pytań o przyszłość.  PODRÓŻ wyznacza nasze miejsce na Ziemi i odkrywa nasze prawdziwe JA.

Do ALICJI, bogatszej o doświadczenia PODRÓŻY, dociera, że nasz upragniony WONDERLAND jest tam, gdzie my go sami stworzymy. Nasza KRAINA CZARÓW jest tam gdzie akurat jesteśmy. I gdzie są ci, z którymi chcemy być! Każdy może stworzyć swój WONDERLAND! ALICJA staje się KRÓLOWĄ swojej własnej KRAINY CZARÓW i może zarządzać nią (sobą) jak zechce!

Premiera miała miejsce 3 czerwca 2017 podczas Festiwalu Energii Kulturalnej w Łazienkach Królewskich.

Projekt sfinansowany z Funduszu Animacji Kultury w ramach Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

fot. Sławek Skrzeczyński

 


PROJEKTY ZREALIZOWANE W 2016 roku

LOGO-opowiem-ci-hist

Projekt dla dzieci od lat 9 i młodzieży.

Jeśli chcesz w ciekawy sposób spędzić czas w weekendy, zapraszamy do Dorożkarni na cykl warsztatów plastycznych pt. OPOWIEM CI HISTORIĘ.

Zajęcia są darmowe. Odbywają się w soboty od września do listopada 2016 r. w Dorożkarni i Służewskim Domu Kultury. Prowadzą doświadczeni plastycy. W ramach zajęć wyjazd na plener do Łucznicy oraz nauka czerpania papieru. Na koniec cyklu – wystawa powstałych na zajęciach prac w Dorożkarni i Służewskim Domu Kultury.

Tematem przewodnim warsztatów jest historia – prawdziwa lub wymyślona, zaobserwowana, zasłyszana lub z własnych przeżyć uczestników, której przebieg staje się podstawą do powstania jej wizualnej interpretacji. Inspiracją do działań jest sztuka współczesna, książka artystyczna i przykłady różnych obiektów plastycznych. W trakcie warsztatów młodzież i starsze dzieci poznają w wyniku osobistego doświadczenia proces tworzenia plastycznego dzieła współczesnego. Obiekty, które powstaną mają być mieszanką różnych technik plastycznych: malarstwo, kolaż, konstrukcje z różnych materiałów. Częścią działań jest także wykonanie własnego papieru, który stanie się kanwą łączącą wszystkie projekty jako jeden duży cykl obiektów. W tym celu uczestnicy nauczą się wykonać własny papier czerpany, zapoznają się początkowo z technologią wytwarzania takiego papieru, następnie z możliwościami artystycznymi jego wykorzystania, a na końcu zastosują go twórczo w swojej pracy.

Organizatorzy: Dorożkarnia i Służewski Dom Kultury.

Projekt realizowany jest w ramach programu: Warszawski Program Edukacji Kulturalnej. Fundusz Animacji Kultury 2016.

W Dorożkarni projekt prowadzi Katarzyna Krasowska. Warsztaty papieru czerpanego odbędą się pod kierunkiem Zofii Bisiak.

Zapraszamy chętnych na kolejne spotkanie 8 października 2016 r. o godz. 12.15.
Zajęcia trwają 2 godziny (12.15 – 14.15).

Harmonogram spotkań:

16.10.2016 – plener w Łucznicy, warsztaty papieru czerpanego.
Spotkania warsztatowe w Dorożkarni:
8.10.2016,
22.10.2016,
5.11.2016,
12.11.2016,
19.11.2016.

Ilość miejsc ograniczona. Zapisy telefonicznie: 22 841 91 22 lub mailowo: biuro@dorozkarnia.pl

image1

image2

image3

image4

image5

image6

image7

image8

image9

image11

 

 

 

 

warsztaty w Akademii Łucznica, fot. Katarzyna Krasowska

film Mateusz Ciągło

 


RAZEM WIĘCEJ

Międzypokoleniowy projekt realizowany przez Izabellę Borkowską – choreograf oraz Dariusza Sikorskiego – reżysera oraz prowadzone przez nich grupy: Teatr Tańca TEST (najstarszy pod względem wieku uczestników) oraz grupy taneczne STEP i TAKT.

Projekt zakłada realizację wspólnych warsztatów tanecznych, które poprowadzą członkowie Teatru Tańca TEST, obecnie już nauczyciele i instruktorzy tańca.

Każdy z prowadzących warsztaty stworzy choreografię, która zostanie zaprezentowana  w spektaklu:

– koordynacja/warsztat choreograficzny: Izabella Borkowska;
-warsztaty ZUMBA/LATINO: Łukasz Broniak (Teatr Tańca TEST);
-HULAHOP. FIRE : Aleksandra Olszewska(Teatr Tańca TEST);
– CONTEMPORARY: Debora Łojko (Teatr Tańca TEST);
– IMPROWIZACJA/TEATR: Agnieszka Senderowska (Teatr Tańca TEST);
– MODERN: Agnieszka Sikorska (STEP);

Pokażemy  proces i progres grup poprzez stworzenie choreografii. Nowe spojrzenie na taniec i pracę z grupami.

01 dscf9182 dscf9190 dscf9192 dscf9199 dscf9201 dscf9210 dscf9211 dscf9212 dscf9223 dscf9224 dscf9233 dscf9241

 

 

 

 

 

 

 

Warsztaty partnerowania z Bartkiem Figurskim, fot. Darek Sikorski.

 

 

 

film Mateusz Ciągło

 


GRAJMY KLASYKĘ. ŚWIĘTOSZKI, CZYLI

PARADA SKĄPCÓW

Projekt zakłada realizację spektaklu inspirowanego twórczością Moliera oraz Wacława Potockiego w wykonaniu młodzieżowej grupy teatralnej Fiakier, w reżyserii Stanisława Dembskiego.

Dotychczas młodzież pracowała nad spektaklami koncentrującymi się na współczesnych tekstach dramaturgicznych. Nie miała jeszcze okazji poznać twórczości siedemnastowiecznych twórców: Moliera uznawanego za jednego z najbardziej teatralnych pisarzy i Wacława Potockiego – wybitnego poety polskiego baroku. Komedie tych autorów bawią i uczą, są dowcipne i lekkie. Dodatkowo o ich atrakcyjności świadczy ponadczasowa aktualność.

W programie projektu znajdą się warsztaty teatralne, które zostaną zorganizowane podczas wyjazdu artystycznego do Zakopanego. Praca warsztatowa poza miejscem zamieszkania jest bardzo cennym doświadczeniem, ponieważ jest bardziej intensywna, uczestników nie rozpraszają codzienne obowiązki i mają oni stały kontakt z artystami prowadzącymi. Równie ważnym elementem jest integracja grupy.

Młodzież będzie uczyć się mówienia wierszem, interpretacji, dykcji, przekazywania emocji bez sztucznego zgrywania. Prowadzący szczególnie zajmą się pracą nad żywym słowem, ćwiczeniem pięknej mowy, sztuką recytacji:  siłą, wysokością, barwą, wyrazistością słowa i frazy, pauzą artystyczną.

Młodzież będzie także uczestniczyła w warsztatach z choreografem. Poznają zasady budowania postaci za pomocą ruchu scenicznego adekwatnie do spektaklu opartego na siedemnastowiecznych tekstach.

Uczestnicy projektu poszerzą też swoje doświadczenie sceniczne o umiejętność wykorzystania rekwizytu, kostiumu i scenografii w budowaniu roli. Poznają kanony tej kwestii odnoszące się do epoki.

Zakładana jest realizacja 60 godzin warsztatów: teatralnych i chorograficznych.

15183990_1385177928182251_88229324_o15216224_1495709223792188_1915693397_o15224785_1385209958179048_873536158_o — kopia (2) — kopia15233673_1495709127125531_1709134038_o15682294_1333706980002326_1953072079_o15658196_1333706550002369_981219159_o

film Mateusz Ciągło


OFF/ON – WŁĄCZ SIĘ

Rewitalizacja jako proces niosący ze sobą zmiany w sferze  infrastrukturalnej, społecznej i kulturalnej wymaga kompleksowych i długofalowych działań. Dlatego równolegle z projektami infrastrukturalnymi, które już realizowane są w Dzielnicy Praga-Północ, jako ich niezbędne dopełnienie, zostanie zrealizowany projekt kulturalny pobudzający aktywność kulturalną i społeczną praskich dzieci i młodzieży. Projekt wyrównuje szanse życiowe podopiecznych Stowarzyszenia GPAS oraz zapobiegający wykluczeniu społecznemu.
Rewitalizacja jest polem do efektywnej współpracy z organizacjami pozarządowymi, które realizują programy skierowane do różnych grup społecznych dlatego partnerem projektu jest Stowarzyszenie Grupa Pedagogiki i Animacji Społecznej Praga Północ – GPAS, które od kilkunastu lat realizuje na Pradze Północ swoje autorskie projekty skierowane do dzieci ulicy.

Dzieci i młodzież podopieczni GPAS, przy wsparciu specjalistów, stworzą i zrealizują swój autorski projekt filmowy od pomysłu do finalnego produktu- filmu.  Będzie to sposób na zmianę i rozwój oraz realizację swoich pomysłów i marzeń. Uczestnicy projektu najpierw samodzielnie i demokratycznie, wybiorą temat filmu/reportażu, a następnie sposób jego realizacji. Wszystko od początku do końca będzie zależało od nich. Zdobędą doświadczenie przygotowywania i realizacji projektu. Planując wspólnie wszystkie etapy nauczą się współpracy w grupie, wzajemnego szanowania siebie, swoich pomysłów, nabędą umiejętności komunikacji swoich potrzeb.

Dzieci pod okiem specjalistów zrealizują film o swojej dzielnicy. Na specjalistycznych warsztatach młodzież zrealizuje film przy użyciu profesjonalnego sprzętu. Na drodze do otrzymania gotowego materiału (filmu dokumentalnego lub reportażu) pokonają wszystkie kolejne etapy produkcyjne: narodziny pomysłu, scenariusz, planowanie zdjęć, zdjęcia, montaż i udźwiękowienie.

Październik 2016: Projekt w roku. Zdjęcia kręcimy na ulicach: Środkowej, Inżynierskiej, Czynszowej, 11 Listopada. Zapytaliśmy młodzież dlaczego chcą zrobić ten film. Jak to dlaczego? Dla fejmu!!! – odpowiedzieli.

Koordynatorzy projektu: Aleksandra Antolak, Adrian Kondraciuk, Paweł Libera.

432111 12 13 14 15 16 17

 

 

 

 

 

 

 

 

fot. Aleksandra Antolak, Paweł Libera