wtorki, godz. 17.45 – 19.15 – dzieci powyżej 10-14 lat
czwartki, godz. 16.30 – 17.45 młodzież powyżej 7-10 lat
dla dzieci i młodzieży powyżej 7 do 14 lat
Grupa tańca nowoczesnego (taniec klasyczny, jazz, modern jazz) z nauką od podstaw – postawy, pozycji, figur, elementów gimnastycznych. Młodzież pracuje nad sceniczną i aktorską ekspresją, rozwojem wyobraźni i własną kreatywnością. Ćwiczy poczucie rytmu i koordynację ruchową dbając o zdrową sylwetkę.
Wiedza, czyli o czym mówimy na zajęciach?
Mówimy o technikach tańca takich jak: taniec klasyczny, jazz, modern jazz. Uczymy się pojęć: nazw pozycji stóp, pozycji rąk, figur.
Umiejętności, czyli co ćwiczymy?
Ćwiczymy prawidłową postawę, koordynację, równowagę, balans, rozciąganie. Budujemy mięśnie.
Postawa, czyli co rozwijamy?
Rozwijamy myślenie przestrzenne, umiejętności współdziałania w grupie, wyobraźnię. Rozwijamy nasze ciało jako narzędzie wyrazu artystycznego.
Jak wyglądają zajęcia?
Rozgrzewka, nauka techniki tanecznej (piruety, obroty, wymachy), tworzenie choreografii, układu tanecznego, ćwiczenia rozciągające.
Przyjęcia po przesłuchaniu wokalnym. Termin zajęć wokalnych ustalany jest indywidualnie.
Zajęcia dla lubiących muzykę, piosenkę i chcących nauczyć się śpiewać. W zależności od poziomu umiejętności ucznia dobierane są ćwiczenia oddechowe, relaksacyjne lub korekcyjne pomagające w sprawnym wydobyciu głosu. Technika jest kluczowym elementem zdrowego i efektownego śpiewania, dlatego na zajęciach ćwiczymy ją, zajmujemy się poszerzaniem skali, brzmieniem i sprawnością głosu. Uczestnicy zajęć doskonalą intonację, słuch muzyczny i poczucie rytmu.
Utwory dobierane są w zgodzie ze specyfiką i zaawansowaniem głosu, wokaliści uczą się ich, bawią się nimi i przygotowują je do nagrania jako demo w studio, video a także do wersji koncertowych na okolicznościowe występy.
Wiedza, czyli o czym mówimy na zajęciach?
Mówimy o tym, jak ważne znaczenie mają spokojne i regularne ćwiczenia śpiewu bez nadmiernej presji i o tym jak jak ważna jest obecność muzyki w życiu i rozwoju dzieci.
Umiejętności, czyli co ćwiczymy?
Ćwiczymy prawidłową technikę wokalną, oddech, słuch, intonację, interpretację utworów, frazowanie, kreatywność, pewność siebie, higienę głosu, poczucie rytmu, pamięć muzyczną i obycie sceniczne.
Postawa, czyli co rozwijamy?
Rozwijamy świadomość oddechu i ciała w śpiewie, uważność i regularność w ćwiczeniach, systematyczną pracę bez nadmiernej, negatywnej presji, emocjonalność, wrażliwość na sztukę i artystyczny przekaz, otwartość na różne gatunki muzyki.
Jak wyglądają zajęcia?
Zajęcia rozpoczynają się rozmową, by rozbudzić głos i dostosować ćwiczenia emisyjne do stanu głosu. Następnie po indywidualnie dobranych ćwiczeniach emisyjnych jest praca nad piosenką (interpretacja, przełożenie ćwiczeń emisyjnych na konkretny utwór, praca nad dykcją, układanie głosów w harmoniach).
Dobrze przygotowany utwór nagrywamy w formie demo w studio, ćwiczymy z mikrofonem estradowym lub nagrywamy mini klip video – dzięki temu uczymy się jak pracować w studio, z nagłośnieniem oraz na scenie.
Uwaga dla nowych osób – prosimy o zapisy po przesłuchaniu wokalnym.
prowadzi: Stanisław Dembski – aktor, reżyser, pedagog teatru czas trwania: 90 minut cena: 100 zł miesięcznie (4 zajęcia)
czwartek 16.15 – 17.45
dla dzieci i młodzieży od 11 do 14 lat
Teatr jest magią, tu wszystko może się zdarzyć. Przede wszystkim zdarzy się to, że powstaną autorskie etiudy i spektakle. Jednak nim do tego dojdzie uczestnicy zajęć poznają literaturę piękną i tajniki pracy nad aktora. Będą uczyć się budować postać sceniczną, odgrywać role, poruszać się na scenie i dobrze operować głosem.
Wiedza, czyli o czym mówimy na zajęciach?
Mówimy o technikach aktorskich, o świadomości bycia na scenie, a poprzez gry i zabawy pracujemy nad wyobraźnią.
Umiejętności, czyli co ćwiczymy?
Ćwiczymy dykcję, partnerowanie na scenie, świadomość ciała, budowanie postaci, wyobraźnię i umiejętność wyrażania siebie.
Postawa, czyli co rozwijamy?
Przede wszystkim rozwijamy takie umiejętności jak myślenie sceniczne i współpraca w grupie.
Jak wyglądają zajęcia?
Rozgrzewka: oddechowa, artykulacyjna, ruchowa, etiudy rozwijające wyobraźnię aktora, tworzenie etiud scenicznych z partnerami, praca nad spektaklem.
Uwaga dla nowych uczestników! Formularz zapisów należy wypełnić po spotkaniu z prowadzącymi.
Grupa tworzy przedstawienia teatralne. Podczas zajęć poznaje wszystkie elementy pracy aktora i zawodów związanych z teatrem: kostiumologa, scenografa, charakteryzatora, choreografa i reżysera. To pozwala na rozwijanie wyobraźni, pomysłowości, kreatywności. Wyrabia samodzielność, wytrwałość, rzetelność i obowiązkowość. Praca w grupie i zajęcia indywidualne, gry i zabawy dramatyczne, działania improwizacyjne i inscenizacyjne oraz okołoteatralne rozmowy podczas prób kształtują intelekt i wzbogacają wiedzę i osobowość nie tylko młodego człowieka. Nauka wypowiadania za pomocą ciała, ruchu, gestu, mimiki i słowa, może pomóc w każdej sytuacji życiowej.
Wiedza, czyli o czym mówimy?
O historii teatru, historii dramatu, historii tańca, poszerzamy ogólną wiedzę o człowieku, poznajemy podstawowe pojęcia z technik aktorskich i scenicznych.
Umiejętności, czyli co ćwiczymy?
Ćwiczymy samodzielne myślenie, umiejętności współpracy, pamięć, dykcję, oddech, ruch sceniczny i techniki aktorskie.
Postawa, czyli co rozwijamy?
Rozwijamy koordynację, wyobraźnię, umiejętność pracy w grupie, odpowiedzialność, panowanie nad emocjami, rzetelność, obowiązkowość, pozytywne myślenie.
Jak wyglądają zajęcia?
Rozmowa, rozgrzewka ruchowa, rozgrzewka oddechowa i dykcyjna, etiudy aktorskie (indywidualne i zbiorowe), praca nad scenariuszem, próby spektaklu.
Jeśli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami skontaktuj się z naszą koordynatorką dostępności: ewa.jezewska@dorozkarnia.pl.
SPEKTAKLE:
Plan lekcji
premiera lipiec 2022
„Lekcja” (fr. La Leçon) 1950 r. – jednoaktowa sztuka teatralna autorstwa Eugèna Ionesco, to jedno z ważniejszych dzieł dla teatru absurdu.
Reżyser Darek Sikorski opracował nową odsłonę tego dramatu pt: „PLAN LEKCJI” . Spektakl to studium przygotowań wystawienia sztuki. Widzowie mogą podpatrzeć aktorki i reżysera podczas prób, ich pracę, budowanie roli, relacje w zespole. To wyjątkowa okazja „wniknięcia” do środowiska teatralnego i zrozumienie twórczego procesu.
występują: Anna Orłowska, Zofia Sochaczewska, Hanna Stacewicz
scenariusz i reżyseria: Darek Sikorski
scenografia: Darek Sikorski
kostiumy i stylizacja: Teatr Zakaz
technika: Jerzy Frączek.
Jest to spektakl na styku rzeczywistości cyrkowej i nierzeczywistego życia klaunów. To połączenie cyrku z kabaretem, pantomimą i teatrem dramatycznym. To świat, w którym nie można nikogo okłamać. Klauni mogą wiele. Już od dawna przestali tylko rozśmieszać. Z czerwonym nosem łatwiej i bezpieczniej jest ujawniać oczywiste niedorzeczności. Nie trzeba brać poważnie krytyki błazna. Klaun bierze na swoje barki całą naszą głupotę i wszystkie nieszczęścia, które nas spotkają. Wtedy śmiejemy się już nie z siebie.
Sztuka cyrkowa to marzenie twórców teatru. Klaunowskie skecze są zwykle przerywnikami w głównym przedstawieniu, w Clownach stanowią treść tego przedstawienia.
Scenariusz: Andrzej Strzelecki
reżyseria: Darek Sikorski
muzyka: Nino Rota
występują: Mela Kupis, Sebastian Leśniak, Ania Orłowska, Zofia Sochaczewska, Hanna Stacewicz, Ewelina Wiśniewska.
Orkiestra bez pulpitów, nut a nawet instrumentów. I dyrygent, który próbuje zachęcić muzyków do gry. Gdy ci oponują, dyrygent zarzuca członkom orkiestry brak wyobraźni, która w muzyce jest najważniejsza. Obie strony nie mogą się dogadać, ale są skazane na siebie. Kiedy kończą się wreszcie wzajemne wyrzuty i oskarżenia, zaczynają grać.. i już nie mogą przestać. Nie lubimy być sterowani. Chcemy chronić własną osobowość i chcemy przynależeć do grupy. Chcemy tworzyć własną rzeczywistość świadomie, bez fałszywego przywództwa. Czy jesteśmy w stanie oprzeć się manipulacji? Ostatnie wydarzenia nie napawają optymizmem. Ale może w rzeczywistości nie jest z nami aż tak źle…
Bolero to uniwersalna historia a w niej sporo absurdalnego humoru, realistycznych obserwacji i tak zwane drugie dno. Jak w życiu…
scenariusz: Grzegorz Reszka
reżyseria: Darek Sikorski
muzyka: Maurice Ravel
obsada: Mela Kupis, Sebastian Leśniak, Ania Orłowska, Zofia Sochaczewska, Hanna Stacewicz, Ewelina Wiśniewska.
Bliskie są nam idee prezentowane przez Fundację Kultury Bez Barier. Dlatego też pracownicy Dorożkarni uczestniczyli w warsztatach dotyczących współpracy z publicznością z niepełnosprawnością ruchową, wzrokową i słuchową, które poprowadzili specjaliści z Fundacji.
Kultura bez barier to także brak bariery finansowej, dlatego na spektakle i koncerty mamy wstęp wolny, uczestnicy zajęć zaś płacą 25% ich wartości, 75% pochodzi ze środków publicznych.
Program adresowany jest do młodych artystów, którzy zrobili już pierwszy krok i zrealizowali swój pierwszy koncert, spektakl, wystawę… Teraz pora na krok drugi i trzeci, czyli kolejną prezentację swojej twórczości, a to można zrobić właśnie w Dorożkarni. Zapewniamy nie tylko przyjazną przestrzeń, ale również wsparcie naszego zespołu przy realizacji tego przedsięwzięcia.
Spółdzielnia kultury to internetowa przestrzeń, w której instytucje, organizacje, grupy nieformalne i wszyscy chętni, nieodpłatnie dzielą się swoimi zasobami – przestrzenią, sprzętem, produktami kultury. Wśród nich znajdziecie również Miejsca Aktywności Lokalnej (MAL), które realizują ideę otwartości na społeczność lokalną – sprzyjają realizowaniu pomysłów mieszkańców, nawiązywaniu sąsiedzkich relacji oraz aktywnemu spędzaniu czasu wolnego w najbliższym otoczeniu. Spółdzielnia Kultury powstała z inicjatywy dzielnicowych domów kultury.
W Spółdzielni Kultury znajdują się zasoby, które możecie pożyczać nieodpłatnie na organizację działań lokalnych/kulturalnych/społecznych, które są niekomercyjne i otwarte dla mieszkańców Warszawy.
Z zasobów Spółdzielni może korzystać każda osoba, realizująca działania na powyższych zasadach, na rzecz społeczności lokalnej. Każdy też może dodać do bazy swoje zasoby. Pomagamy sobie bezpłatnie i budujemy sieć lokalnej współpracy.
Spółdzielnia Kultury jest wspólnym projektem Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy oraz Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej.
W Spółdzielni Kultury znajdziecie również zasoby Dorożkarni.
VIII edycja międzymuzealnej gry „Raz, dwa, trzy, warszawiakiem jesteś ty”
Zapraszamy rodziny z dziećmi na wakacyjną przygodę, która potrwa od 18 czerwca do 9 września 2018 roku. Tym razem – w nawiązaniu do setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości – motywem przewodnim zabawy będzie hasło „Nasza Niepodległa”. Dzięki przygotowanym przez nas łamigłówkom i zadaniom poznacie również cudzoziemców, którzy współtworzyli historię Warszawy. Aby rozpocząć przygodę, wystarczy wejść na stronę www.razdwatrzywarszawiak.pl, zarejestrować się i za darmo pobrać przygotowane materiały. Koniecznie zarezerwujcie sobie czas – na wszystkich graczy czekają nowe zadania, ciekawostki i nagrody.
Na wspólną zabawę zaprasza Muzeum Powstania Warszawskiego oraz współorganizatorzy: Centrum Edukacyjne IPN im. Janusza Kurtyki „Przystanek Historia”, Dom Kultury „Dorożkarnia”, Dom Spotkań z Historią, Dział Starej Książki Medycznej Głównej Biblioteki Lekarskiej, Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy, Kordegarda Galeria Narodowego Centrum Kultury, Muzeum Gazownictwa, Muzeum Geologiczne PIG-PIB, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Muzeum Historyczne w Legionowie, Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce, Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego, Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego, Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Niepodległości, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego im. Stefana Woydy w Pruszkowie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Warszawskiej Pragi, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, VIII Ogród Jordanowski, PAN Muzeum Ziemi w Warszawie, Stacja Muzeum, Towarzystwo Ubezpieczeń Prudential, Zamek Królewski w Warszawie i ZOO Warszawa.
Nasza gra zdobyła Grand Prix Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej 2016 oraz nagrodę Złotego Słonecznika 2015 przyznawaną najlepszym inicjatywom dla dzieci.