Drogie Uczestniczki, Drodzy Uczestnicy,
Oto harmonogram przesłuchań – 26 kwietnia 2022
Towarzystwo Kultury Teatralnej, Dom Kultury Dorożkarnia oraz studenci Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej zapraszają do udziału w Ogólnopolskim Konkursie Recytatorskim.
Inspiracją dla tegorocznego 67. Konkursu, stało się hasło ROMANTYZM POLSKI, pod którym to, zgodnie z decyzją Sejmu RP, upływać będzie także rok 2022. Zgodnie z tym założeniem, nadrzędną ideę, organizowanego od 1956 roku Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego stanowi przede wszystkim ożywienie pamięci o twórczości romantycznej i zgłębienie jej na nowo.
Ogromna waga słowa mówionego jest niezaprzeczalna, dlatego do uczestnictwa w Konkursie zachęcamy uczniów szkół licealnych, studentów, a także osoby dorosłe gotowe do prezentacji własnych interpretacji utworów epoki romantyzmu.
W Dorożkarni odbędą się eliminacje aglomeracji warszawskiej.
List studentek wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie
Drodzy Uczestnicy,
Organizacja tegorocznej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego jest dla nas, studentek wydziału Wiedzy o Teatrze, szczególnie ważna.
Wiąże się z nim wieloletnia tradycja, która wraz z każdą edycją wprowadza powiew świeżości i wyłania niezwykłe talenty. Trwałość wydarzenia udowadnia, jak istotną rolę odgrywa literatura piękna, której wartością jest słowo.
Konkurs stanowi wyjątkową okazję, by dzięki swojej wrażliwości wykreować zupełnie nowe interpretacje, które nadadzą temu słowu życia. Szukamy świeżego spojrzenia, indywidualnego podejścia do tekstów i niebanalnego wystąpienia, które poruszy serca i dusze wykwalifikowanego jury.
W tym roku zaangażowałyśmy się w organizację tego Konkursu, żeby więcej młodych osób mogło dostrzec możliwość rozwoju artystycznego, jaką daje Ogólnopolski Konkurs Recytatorski, i z niej skorzystać. Dla części z nas Konkurs zawsze był doskonałą szansą na przełamywanie barier związanych z pewnością siebie i z publicznymi występami.
Przywołujemy wspomnienia:
„Z tym konkursem wiążą się moje jedne z fajniejszych wspomnień
z czasów liceum – najpierw przygotowania, potem ta napięta atmosfera, gdy czekałam na swoją kolej. Do tej pory pamiętam specyficzny zapach lekko zakurzonej sali widowiskowej ośrodka kultury w moim rodzinnym mieście. Po raz pierwszy mam okazję być po drugiej stronie. Chcę być częścią czegoś, co dostarczy pozytywnych wrażeń innym”.
Razem wspierajmy, twórzmy kulturę i sztukę słowa. Będzie to dla nas
ogromna radość spotkać się z Wami już w kwietniu!
Aleksandra Bratkowska
Hania Liberda
Martyna Rakowska
Marta Kostoń
Maria Burakowska
Wiktoria Nadborska
Aleksandra Duszka
Zgłoszenia do udziału w konkursie należy przesłać do dnia 20 kwietnia 2022 r. na adres e-mail: okr.dorozkarnia@gmail.com.
Termin konkursu: 26 kwietnia 2022 r. w Domu Kultury Dorożkarnia, ul. Siekierkowska 28
Koordynatorki konkursu w Dorożkarni
Aleksandra Bratkowska
Mam na imię Ola i jestem studentką III roku Wiedzy o Teatrze. Interesuję się przede wszystkim stepowaniem i to temu poświęcam niemalże cały swój wolny czas. Gdy jednak znajdę jakąś nadprogramową chwilę, lubię pisać, malować i bawić się z moimi kotami. W przeszłości pracowałam jako animatorka dla dzieci, koordynatorka projektu społecznego w rodzinnym mieście, a teraz nieśmiało próbuję swoich sił w tworzeniu audiodeskrypcji do filmów i seriali.
Byłam na Waszym miejscu!
Od najmłodszych lat zdobywałam doświadczenie występowania przed widownią podczas licznych konkursów recytatorskich. Jestem laureatką warszawskich, jak i ogólnopolskich przeglądów poezji. Miałam okazję poznać utwory wielu wybitnych klasycznych i współczesnych twórców oraz wytrenować warsztat aktorski.
Aktualnie najwięcej czasu poświęcam teatrowi, który umożliwia wielopoziomowe pogłębianie relacji interpersonalnych, niosących za sobą niezliczone pokłady ciekawych i różnorodnych doznań.
Jako artystka i teatrolożka (Akademia Teatralna w Warszawie) co dzień mam okazję odkrywać tajniki medium, które łączy czynniki audiowizualne z doświadczeniem wspólnotowym.
Jako aktorka tworzę projekty musicalowe w Otwartej Rampie na Targówku. Współpracuję ze wspaniałymi reżyserami, choreografką i muzykami. Dodatkowo prowadzę warsztaty aktorskie dla młodzieży i dorosłych. Mam na koncie doświadczenie występowania na scenie, ale także i w przestrzeni publicznej podczas performansów wizualnych we współpracy ze studentami ASP.
Nazywam się Martyna Rakowska. Moim największym zainteresowaniem, zaraz po teatrologii, jest historia sztuki, którą ukończyłam na Uniwersytecie Warszawskim. Z pasji do szeroko pojętej sztuki, prowadziłam kawiarnio – galerię w moim rodzinnym mieście, w Gdańsku. W teatrze interesuje mnie działanie, uwielbiam pracę z ludźmi dlatego też wybrałam ścieżkę producencką, którą chciałabym zawodowo podążać. Przekonałam się o tym, gdy podjęłam staż w Operze Narodowej. Niedawno miałam możliwość asystowania przy spektaklu dyplomowym w Teatrze Collegium Nobilium. W wolnych chwilach uwielbiam pomagać potrzebującym – jako wolontariuszka wspierająca rozmaite organizacje.
Moje działania w kulturze rozpoczęły się 10 lat temu, gdy dołączyłam do gminnego wolontariatu w Wiązownie. Od tamtej pory staram się uczestniczyć w życiu społecznym i artystycznym mojego najbliższego otoczenia. Aktualnie zajmuję się sprawami organizacyjnymi w grupie teatralnej dla dzieci Wiązowskiego Teatru Muzycznego. Interesuję się również sztuką codzienności – jestem makijażystką.
Nazywam się Wiktoria Nadborska i jestem studentką V roku Wiedzy o Teatrze w warszawskiej Akademii Teatralnej. Od zawsze to organizacyjno-produkcyjna strona teatru interesowała mnie najbardziej, a możliwość asystowania przy spektaklu dyplomowym „Stramer” w reżyserii Marcina Hycnara utwierdziła mnie w tym przekonaniu. Dołączenie do grona realizatorów tegorocznej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego traktuję jako szansę na sprawdzenie się w roli organizatorki i mam nadzieję, że podjęcie tego kroku stanie się początkiem długiej przygody
Hej! Nazywam się Hania Liberda i jestem studentką II roku Wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej w Warszawie. Na początku mojej kulturalnej ścieżki pracowałam jako hostessa w Warszawskiej Operze Kameralnej, a od zeszłego roku zajmuję się obsługą widowni w takich miejscach jak Teatr Muzyczny Roma, Teatr Ochoty czy Teatr Studio Buffo. Uczęszczałam do VII Liceum Ogólnokształcącego im. Słowackiego w Warszawie, gdzie w 2018 roku wraz z klasą samodzielnie zrealizowaliśmy, wystawiliśmy i zagraliśmy musical „Metro”, a w 2019 roku zorganizowaliśmy festiwal teatralny „Deski Słowaka”. Poza tym interesuję się sportem, socjologią, uwielbiam czytać książki o Norwegii i słuchać rockowej muzyki.
Nazywam się Marta i jestem absolwentką Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego oraz studentką III roku Wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej. Miałam okazję pracować przy spektaklu dyplomowym w Akademii Teatralnej w Warszawie, współpracować z BWA w Jeleniej Górze przy tworzeniu katalogu oraz tekstów do wystaw, a także pracować przy licznych festiwalach teatralnych i filmowych. Interesuję się przede wszystkim organizacją i produkcją wydarzeń kulturalnych, a współtworząc OKR, od strony działu promocji, mogę sprawdzić się w tej dziedzinie.
Maria Makaruk – od 2010 roku jest adiunktką w Zakładzie Literatury Romantyzmu Instytutu Literatury Polskiej UW. Studiowała filologię polską w latach 1999–2004 i teatrologię w Akademii Teatralnej w latach 2007–2012. Tytuł doktora nauk humanistycznych uzyskała w 2009 roku.
Była opiekunką naukowym koła naukowego Niewinni dziennikarze, portalu Niewinni czarodzieje i Teatru Polonistyki im. Eligiusza Szymanisa, obecnie sprawuje opiekę naukową nad Kołem Naukowym Krytyki Teatralnej na Wydziale Polonistyki i jest prezesem Warszawskiego Oddziału Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza.
Prowadzi zajęcia z historii literatury romantyzmu, zajmuje się także historią teatru i współczesnymi inscenizacjami dramatów romantycznych.
Anna Rochowska – pedagożka teatru, koordynatorka Zespołu Edukacji TR Warszawa – w którym pracuje od 1996 roku; członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, kursu dla Pedagogów Teatru TiSZ/Anex organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie oraz Podyplomowych Studiów dla Menedżerów Kultury na Wydziale Zarządzania UW, doktorantka w IS PAN. Wykłada na Wydziale Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza.
W TR Warszawa prowadzi i inicjuje szereg projektów z zakresu pedagogiki teatru dla różnych grup odbiorców: dzieci, młodzieży, studentów, dorosłych i seniorów, jak również dla osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi, dbając tym samym o równy i pełny dostęp do kultury dla wszystkich.
Uhonorowana została wyróżnieniem specjalnym podczas I Giełdy WPEK (Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej) za realizację programu „Edukacja w TR” w 2009 roku, III Nagrodą podczas V Giełdy WPEK w 2014 roku za projekt „Audiodeskrypcja w TR” z 2013 roku oraz II Nagrodą podczas XI edycji konkursu WNEK za projekt współpracy międzyinstytucjonalnej KULTOUR.
Laureatka nagrody im. Haliny Machulskiej 2021. Brała udział w pracach Rady Programu Trauma i Duma, realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury. Zasiada w radzie programowej Fundacji Kultury bez Barier.
Stanisław Dembski – ceniony pedagog teatru, aktor, reżyser i artysta stale współpracujący z młodzieżą. Prowadzi Teatr FIAKIER, Teatr ZACZAROWANE KOŁO, Teatr PARK. Jest reżyserem Teatru Pijana Sypialnia – największego niezależnego teatru w Polsce. Grał w Teatrze STU i Teatrze KTO w Krakowie oraz Teatrze C.K. Norwida w Jeleniej Górze. Wielokrotnie uczestniczył w warsztatach aktorskich we Francji, Niemczech, Anglii, Austrii oraz w międzynarodowych festiwalach w Strasburgu, Bonn, Kolonii, Sztokholmie, Bordeaux, Brukseli, Wiedniu, Sewilli, Lille, Archangielsku. Grał również w filmach i produkcjach telewizyjnych.
Jego grupy teatralne są laureatami ogólnopolskich festiwali: START ´88 w Poznaniu, Biesiada Teatralna w Horyńcu, Festiwal Młodzieży Akademickiej FAMA, Barbórkowe Spotkania Teatralne, Forum Teatrów Dzieci i Młodzieży w Poznaniu, SPOT 2006 (dorożkarniowy Teatr FIAKIER) oraz ASTERIADA (Teatr ZACZAROWANE KOŁO). Otrzymał tytuł Instruktora Roku w konkursie “Bliżej Teatru” oraz nagrody za pracę pedagogiczną przyznane przez Kuratorów Oświaty w Krakowie i w Warszawie.
Jest absolwentem Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej.
Kacper Siedlecki – młody i utalentowany aktor teatrów muzycznych, reporter, autor podcastu Filmowa Piosenka, wydawca audycji: Raczek MOVIE, Stulecie dziwów oraz Czytał Michał Nogaś, redaktor w Radiu Nowy Świat; absolwent Państwowego Policealnego Studium Wokalno – Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni oraz Uniwersytetu Gdańskiego.
Aktualnie student Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Zdobył doświadczenie sceniczne w Krakowskim Teatrze Variete oraz Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni.