
PŁYTA MIT TON Festiwal 2018
MIT TON 2018 to nowa odsłona projektu z dziesięcioletnią tradycją, znanego dotychczas jako TEN TON. Ten DOROŻKARNIOWY festiwal od lat inspiruje młodych wokalistów do pracy nad rodzimym materiałem – niebanalnym, pięknym, mądrym i szlachetnym. Naszą misją jako organizatorów jest nie tylko przypomnienie, uaktualnienie i promocja najlepszych wzorców polskiego repertuaru, ale przede wszystkim zainspirowanie młodzieży do dalszego rozwoju. Umożliwiamy pracę z profesjonalnymi muzykami i trenerami wokalnymi podczas warsztatów, w studio i na scenie. Podczas tegorocznego festiwalu odkrywamy na nowo fenomenalne, ponadczasowe piosenki kompozytorki, pianistki i aranżerki Katarzyny Gaertner.
Zapraszamy na wyjątkową przygodę z piosenką!
Marcin Świderski & Robert Osam-Gyaabin
producenci muzyczni płyty
CD 1
- Po jedwabnej stronie
tekst: Ernest Bryll
muzyka: Katarzyna Gärtner
wykonanie: Urszula Sulkowska
- Z tobą w górach
tekst: Jerzy Kleyny
muzyka: Katarzyna Gärtner
wykonanie: Łukasz Piekarzewski
- Diabeł i raj
tekst: Agnieszka Osiecka
muzyka: Katarzyna Gärtner
wykonanie: Anna Rydz
- Baśka (Baśki za mnie Frącek nie da)
tekst: Wojciech Jagielski
muzyka: Katarzyna Gärtner
wykonanie: Filip Rychcik
- Eurydyki tańczące
tekst: Maria Rzemieniecka, Aleksander Wojciechowski
muzyka: Katarzyna Gärtner i Andrzej Kaczmarek
wykonanie: Piotr Zubek
- Panna Pszeniczna
tekst: Marek Dutkiewicz
muzyka: Katarzyna Gärtner
wykonanie: Anna Rydz
- Hej, dzień się budzi
tekst: Jerzy Kleyny
muzyka: Katarzyna Gärtner
wykonanie: Łukasz Lipski
- Kołysanka matki
tekst: Ernest Bryll
muzyka: Katarzyna Gärtner
wykonanie: Anna Rydz
- Urodzajny rok
tekst: Agnieszka Osiecka
muzyka: Katarzyna Gärtner
wykonanie: Filip Rychcik
- Trafił swój na swego
tekst: Agnieszka Osiecka
muzyka: Katarzyna Gärtner
wykonanie: Piotr Zubek
- Słoneczko woła cię
tekst: Ernest Bryll
muzyka: Katarzyna Gärtner
wykonanie: Łukasz Lipski
- Trzeba mi wielkiej wody
tekst: Agnieszka Osiecka
muzyka: Katarzyna Gärtner
wykonanie: Łukasz Lipski, Aleksandra Mielczarek, Łukasz Piekarzewski, Anna Rydz, Filip Rychcik, Urszula Sulkowska, Piotr Zubek
CD 2 – półplaybacki
- Po jedwabnej stronie
tekst: Ernest Bryll
muzyka: Katarzyna Gärtner
- Z tobą w górach
tekst: Jerzy Kleyny
muzyka: Katarzyna Gärtner
- Diabeł i raj
tekst: Agnieszka Osiecka
muzyka: Katarzyna Gärtner
- Baśka (Baśki za mnie Frącek nie da)
tekst: Wojciech Jagielski
muzyka: Katarzyna Gärtner
- Eurydyki tańczące
tekst: Maria Rzemieniecka, Aleksander Wojciechowski
muzyka: Katarzyna Gärtner i Andrzej Kaczmarek
- Panna Pszeniczna
tekst: Marek Dutkiewicz
muzyka: Katarzyna Gärtner
- Hej, dzień się budzi
tekst: Jerzy Kleyny
muzyka: Katarzyna Gärtner
- Kołysanka matki
tekst: Ernest Bryll
muzyka: Katarzyna Gärtner
- Urodzajny rok
tekst: Agnieszka Osiecka
muzyka: Katarzyna Gärtner
- Trafił swój na swego
tekst: Agnieszka Osiecka
muzyka: Katarzyna Gärtner
- Słoneczko woła cię
tekst: Ernest Bryll
muzyka: Katarzyna Gärtner
- Trzeba mi wielkiej wody
tekst: Agnieszka Osiecka
muzyka: Katarzyna Gärtner
OBEJRZYJ KSIĄŻECZKĘ DO PŁYTY
KATARZYNA GÄRTNER
kompozytorka, pianistka, aranżerka, twórczyni megahitów, ponadczasowych, fenomenalnych po prostu pięknych piosenek.
Cieszę się bardzo, że młodzi śpiewają piosenki Katarzyny Gaertner. To kompozytorka tyleż doskonała, co niedoceniana. Teraz
niedoceniana, bo kiedyś wszyscy znali jej piosenki. Wraz z Agnieszką Osiecką i Marylą Rodowicz tworzyły słynne trio „blondyn polskiej estrady”. Lata 70. i 80. to był ich czas, lansowały hit za hitem z „Małgośką” i „Wielką wodą” na czele.
Gaertner mówi o sobie tak: „Urodziłam się w radiu. Moim ojcem był blues, a matką ballada. Gdy byłam małą dziewczynką, lubiłam układać melodie do wierszyków mojej mamy.” Kiedy miała 19 lat, poszła do radia, do samego Władysława Szpilmana i powiedziała mu, że chce pisać piosenki, a potem je nagrywać. On się trochę zdziwił, ale poprosił, żeby coś zagrała. Zaprezentowała mu trzy swoje kompozycje, a on powiedział, że je nagra, wszystkie trzy. Tymczasem pracowała w Estradzie Wrocławskiej jako akompaniatorka. Zarabiała niewiele, bo wokaliści skarżyli się, że za każdym razem gra coś innego, a powinna grać z nut. Odpowiadała, że gra lepiej, niż jest napisane w nutach. Na szczęście dzięki nagraniom dla Polskiego Radia poznała Agnieszkę Osiecką. W 1967 roku na konkurs radiowej Trójki napisały wspólnie pięć piosenek i wszystkie dostały nagrody. A nagród było sześć! Tak się zaczęła piosenkowa ścieżka Katarzyny Gaertner znaczona przebojami, które tworzyła nie tylko z Osiecką, ale także z Ernestem Bryllem, Markiem Dutkiewiczem i innymi wybitnymi autorami. Śpiewały je największe gwiazdy polskiej estrady. Dorobek Katarzyny Gaertner jest ogromny i niezwykle wartościowy. To są po prostu piękne piosenki. Śpiewając je, młodzi wokaliści mogą się wiele nauczyć.
Maria Szabłowska

O PIOSENKACH KATARZYNY GÄRTNER
Opisując piosenki Katarzyny Gärtner, można byłoby użyć wiele przymiotników: wartościowe, piękne, ponadczasowe… Powstawały i powstają nadal dzięki talentowi, pasji, odwadze i ekspresji Pani Katarzyny.
Mają one swoje korzenie i historie. Z miłości do Śląską, z którego pochodzi Pani Katarzyna, i muzyki ludowej, postały utwory zgromadzone w śpiewniku „Pozłacany warkocz”, w tym nagrana na naszej płycie „Baśka”. To zalecanki, kołysanki i przyśpiewki w bluesowo-rockowym wydaniu, miks historii, patriotyzmu ze szczyptą humoru. Efektem zakochania w polskim folku jest też piosenka „Słoneczko woła cię” napisana wraz z Ernestem Brylem do widowiska dla dzieci „Rumacajs” (premiera w Teatrze Polskim w 1974 r.).
Kiedy Katarzyna Gärtner miała 25 lat, napisała mszę beatową „Pan moim przyjacielem” w stylu wczesnego polskiego rocka z tekstami śpiewanymi po polsku. To połączenie liturgii z bigbitem i elementami rhythm and bluesa. Ten odważny jak na tamte czasy eksperyment muzyczny swoja premierę miał w małym kościółku w Podkowie leśnej w 1968 roku.
Z niego pochodzi miedzy innymi usunięta przez cenzurę i nagrana dopiero później „Panna pszeniczna”. Również utwór „Trzeba mi wielkiej wody” powstawał z myślą mszy beatowej, ale została nagrany przez Marylę Rodowicz kilka lat później.
Muzyka Katarzyny Gärtner z mszy beatowej towarzyszy nam na co dzień. Powiecie – bez przesady, jej utwory nie są dziś, aż tak często puszczane w radio, ani tak chętnie śpiewane przez wykonawców… Może dlatego, że nie wszyscy wiecie, że co niedzielę w kościołach do „Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata…” rozbrzmiewają nuty z tego właśnie dzieła.
Dorobek Katarzyna Gätner jest ogromny i niezwykle wartościowy. To są porostu piękne piosenki.
Maria Szabłowska
producenci muzyczni: Robert Osam-Gyaabin & Marcin Świderski
producent wykonawczy: Monika Leśkiewicz
producent: DOROŻKARNIA
aranżacje: Robert Osam-Gyaabin & Marcin Świderski
mastering: Marcin Pawłot
nagrano w studio DOROŻKARNIA
projekt graficzny płyty: Adam Jastrzębski
Robert Osam-Gyaabin

Człowiek renesansu. Multiinstrumentalista na co dzień kojarzony z fortepianem, ale również skrzypek, gitarzysta, basista, perkusista oraz wokalista. Od wielu lat aranżer i kompozytor. Trener wokalny oraz nauczyciel gry na instrumentach. Odtwórca jednej z głównych ról w musicalu „Sinatra”. Autor choreografii stepowanej do bajki „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków”. Lider zespołu Osam Project. Sportowiec i podróżnik – po jednej z ostatnich wypraw stworzył film dokumentalny „Oburoni, człowiek zza horyzontu”, za który otrzymał nagrodę publiczności na międzynarodowym festiwalu AfryKamera. Od dwóch lat student reżyserii filmowej w Warszawskiej Szkole Filmowej.
Marcin Świderski

Producent muzyczny, kompozytor, aranżer, saksofonista, multiinstrumentalista, pedagog. Porusza się w rejonach muzyki klasycznej, współczesnej i jazzu. Jego solowy album „Call Of Life” to jedyny w swoim rodzaju strumień muzyki z różnych stron świata, tworzący fuzję kultur, języków, technik wokalnych. W swojej muzyce łączy niemożliwe z możliwym, historię ze współczesnością, brzmienia elektroniczne z akustycznymi. Jest zafascynowany elektroniką oraz analogowym brzmieniem instrumentów klawiszowych. Współpracuje z orkiestrami symfonicznymi i big bandami. Twórca muzyki orkiestrowej i kompozycji inspirowanych polską muzyką ludową. Jest liderem jazz-folkowej grupy Enigmatik Quartet. Stworzył Studio 100 współpracujące z grupą muzyków, z którymi możliwe jest realizowanie nieszablonowych projektów.
Łukasz Lipski / Hej, dzień się budzi, Słoneczko woła cię, Trzeba mi wielkiej wody

Aleksandra Mielczarek / Trzeba mi wielkiej wody

Łukasz Piekarzewski / Z tobą w górach, Trzeba mi wielkiej wody

Urszula Sulkowska / Po jedwabnej stronie, Trzeba mi wielkiej wody

Filip Rychcik / Baśka, Urodzajny rok, Trzeba mi wielkiej wody

Anna Rydz / Diabeł i raj, Panna Pszeniczna, Kołysanka matki, Trzeba mi wielkiej wody

Piotr Zubek / Eurydyki tańczące, Trafił swój na swego, Trzeba mi wielkiej wody

Paweł Bomert gitara basowa

Tomasz Dworakowski puzon

Filip Mazur trąbka

Michał Olesiński gitara elektryczna, gitara akustyczna, banjo

Robert Osam-Gyaabin fortepian, piano rhodes, organy Hammonda, clavinet, smyczki, instrumenty synth

Marcin Słomiński perkusja

Marcin Świderski saksofony: altowy, tenorowy i barytonowy, harmonijka, flet poprzeczny

Ola Błachno chórki

Jagoda Stach chórki
