Kategorie
Projekty międzynarodowe

Projekty artystyczne

Międzynarodowe projekty artystyczne realizujemy od początku istnienia Dorożkarni, a wcześniej Teatru Pantera. Projekty opierają się na wymianie doświadczeń i umiejętności, uczeniu się nowych narzędzi i odkrywaniu wartości w tym, że jesteśmy różni i różnie postrzegamy świat. Często ich rezultatem są nowe spektakle, wystawy czy filmy.


2023

Międzynarodowe Lato Artystyczne w Dorożkarni

WARSZAWA, POLSKA

W sierpniu Dorożkarnia gościła grupę młodych artystek i artystów z Białorusi. Program wizyty był zbudowany wokół sztuki oraz działań społecznych z jej wykorzystaniem. Przez tydzień uczestnicy brali udział w spotkaniach ze specjalistami, wizytach studyjnych a także brali udział w warsztatach artystycznych. Odwiedziliśmy m.in. Osiedle Jazdów i Stowarzyszenie Inclusive Buzz, które prowadzi Dom Kultury BAZA. Podczas warsztatów mistrzowskich z Verą Yahoudzik młodzi artyści stworzyli prace malarskie oraz grafiki wokół tematu miasta, jego funkcji i roli w życiu człowieka. Wystawa cieszyła się dużym uznaniem gości Dorożkarni.   

Ważnym wydarzeniem dla uczestników Międzynarodowego Lata Artystycznego było wzięcie udziału w Dniu Otwartym w Dorożkarni, w tym w warsztatach plecenia wianków, animacjach dla mieszkańców i korowodzie ulicami Siekierek wraz z Wilanowską Orkiestrą Dętą. Bezpośredni udział w tym wydarzeniu pozwolił zobaczyć jak stosunkowo proste działania mogą mieć duży efekt dla społeczności, być przestrzenią do swobodnego uczestnictwa w kulturze i budowania wspólnoty lokalnej.  

Udział w projekcie wzmocnił w uczestnikach chęć eksperymentowania i zdobywania różnych doświadczeń, co może stać się dla nich nowym motywem w twórczości i wpłynąć na rozwój, oraz być wytchnieniem od przytłaczającej rzeczywistości za naszą wschodnią granicą. 

Przywracamy pamięć – budzimy świadomość 

WARSZAWA, POLSKA – BERLIN, NIEMCY – ZWICKAU, NIEMCY

Na początku lipca grupa młodzieży z Dorożkarni pojechała do Berlina, aby przez tydzień pracować wspólnie z uczniami i uczennicami 10. klasy gimnazjum z Zwickau w Saksonii. Partnerem projektu już kolejny rok jest Instytut Pileckiego w Berlinie.  

Osią tematyczną projektu była praca z archiwami, historią II wojny światowej, w szczególności tematem pracy przymusowej w III Rzeszy. Warsztaty odbywały się w Centrum Dokumentacyjnym Robót Przymusowych w Schöneweide. Młodzież, poznając biografie konkretnych osób, ofiar i oprawców, próbowała zrozumieć mechanizm opresji oraz wpływ tych wydarzeń na współczesność. Dzięki spotkaniom z ukraińskimi aktywistkami uczestnicy mogli zyskać inne spojrzenie na aktualne problemy, nawiązać powiązania między przeszłością a teraźniejszością, a ostatecznie rozpoznać ciągłości historyczne. 

Uzupełnieniem warsztatów historycznych była praca z artystami-edukatorami z Dorożkarni: Adamem Jastrzębskim, Kamilem Niedziałkiem i Jackiem Różańskim. Podczas warsztatów artystycznych powstała wystawa, która jest komentarzem młodzieży do przedstawionych tematów. Techniki wykorzystane w wystawie to: sztuki plastyczne, działania intermedialne, instalacje przestrzenne, animacja poklatkowa, fotografia, rysunek i komiks. 

Zdjęcia z projektu: PRZYWRACAMY PAMIĘĆ. BUDZIMY ŚWIADOMOŚĆ, Instytut Pileckiego, Berlin | Flickr


2022

Zielnik Pileckiego – spektakl i wymiana młodzieży

WARSZAWA, POLSKA – BERLIN, NIEMCY

Majówka 2022 r. była wyjątkowym czasem spotkania, wymiany, warsztatów i rozmów wokół historii polsko-niemieckiej II wojny światowej i aktualnej sytuacji inwazji rosyjskiej w Ukrainie.

W dniach 29 kwietnia – 3 maja 2022 r. grupa młodzieży z Dorożkarni wyjechała do Berlina, aby w Instytucie Pileckiego wraz z uczniami i uczennicami ze szkoły w Zwickau wziąć udział w pierwszym, po długim czasie, projekcie wymiany międzynarodowej. W ramach programy odbyły się:

– Spacer edukacyjny „Berlin jako przestrzeń pamięci”,
– Spotkanie przy wspólnym stole – o gościnności. Rozmowa z artystą Pepê Dayaw,
– Zwiedzanie Instytutu Pileckiego – oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Dostarczone. Poczta Harcerska w Powstaniu Warszawskim 1944”, oprowadzanie autorskie po wystawie „Ochotnik. Witold Pilecki i jego misja w Auschwitz”, oprowadzanie autorskie po wystawie „Voices of Ukraine”,
– Oprowadzanie po wystawie stałej Topografia Terroru – Międzynarodowe Centrum Dokumentacji i Spotkań,
– Warsztaty historyczne, refleksje i rozmowy, zwiedzanie Berlina, wycieczka do East Side Gallery,
– Wizyta w Domu Konferencji w Wannsee,
– Warsztaty „Ciało polityczne” i spotkanie z aktywistką i performerką ukraińską Evą Yakubovską,
– Premiera spektaklu “Zielnik Pileckiego”.

Spektakl jest próbą pokazania rotmistrza Witolda Pileckiego nie jako heroicznego patrioty tylko człowieka, mężczyzny obdarzonego radością i chęcią życia. To przedstawienie „umowne”, nie określone w czasie. Złożone z ważnych elementów życia dla bohatera: miłości, rodziny, ludzi, przyrody. Witold Pilecki jako społecznik, żołnierz, bohater, ale i mąż, przyjaciel, sportowiec, niedoszły malarz. Pan „Zjawa” albo „Pan w kratkę” jak go nazywali bliscy. Bardzo mocne w spektaklu jest podkreślenie jego związku z naturą, przyrodą i drobnymi przyjemnościami życia. Współczesna muzyka (w instrumentalnym wydaniu) podkreśla uniwersalność opowieści o tym niezwykłym człowieku.

Koncepcja artystyczna i reżyseria spektaklu: Izabella Borkowska i Dariusz Sikorski.

Więcej o spektaklu: Zielnik Pileckiego

Relacja uczestnika wymiany młodzieży: Dorożkarnia w Berlinie – opowieść Grzesia – Dorożkarnia (dorozkarnia.pl)

Zdjęcia z projektu: Dorożkarnia w Berlinie | Flickr

Zdjęcia z berlińskiej premiery spektatklu: Zielnik Pileckiego. premiera | Flickr


2021

Zielnik Pileckiego – warsztaty online

ONLINE

Witold Pilecki, po prostu człowiek 

Starałem się tak żyć, abym w godzinie śmierci mógł się raczej cieszyć niż lękać. 

W 2021 r. wspólnie z Instytutem Pileckiego w Berlinie oraz Liceum Ogólnokształcącym w Zwickau w Saksonii podjęliśmy współpracę przy realizacji cyklu warsztatów edukacyjnych o historii polsko-niemieckiej i postaci rotmistrza Witolda Pileckiego. 

W 2021 r. zrealizowane zostały 3 spotkania online uczniów i uczennic z liceum w Zwickau i uczestników i uczestniczek zajęć w Dorożkarni. Pierwsze warsztaty prowadzone przez Dorotą Ogrodzką-Piwowarską miały na celu stworzyć wspólną przestrzeń dla wymiany wiedzy, doświadczeń i obserwacji. Wykorzystując narzędzia pedagogiki teatru zaadaptowane do przestrzeni online, uczestnicy zastanawiali się nad tym czym dla nich jest bohaterstwo oraz czy każdy z nas może być dla kogoś bohaterem.  

Drugie spotkanie zrealizowane zostało przez Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście w Auschwitz-Birkenau. Uczestnicy projektu odbyli wirtualną wizytę w Miejscu Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau oraz wzięli udział w warsztacie „An individual and the camp reality”.  

Trzecie spotkanie dotyczyło bezpośrednio historii rotmistrza Witolda Pileckiego. Uczestnicy mieli okazję wysłuchać opowieści autora bestselerowej książki „Ochotnik. Prawdziwa historia tajnej misji Witolda Pileckiego”. Jack Fairweather to reporter wojenny, który wraz z brytyjskimi żołnierzami podróżował do Kuwejtu czy Iraku, korespondent dziennika Washington Post i Daily Telegraph, autor książek „A War of Choice” oraz „The Good War”. W pierwszej części spotkania uczestnicy wysłuchali historii Witolda Pileckiego i jego rodziny. W drugiej części spotkania mieli okazję zadać pytania, przekazać swoje przemyślenia oraz porozmawiać z autorem o procesie powstawania tej wyjątkowej książki.  


2020

Międzynarodowy teledysk

ONLINE

W 2020 r. Izabella Borkowska – choreografka, która w Dorożkarni  prowadzi Studio Tańca JazzTeatr Tańca JAZZTeatr Tańca TEST oraz grupę dla dorosłych HAPPY RELAX, wzięła udział w teledysku izraelskiej choreografki Rotem Lev, pokazującego wspólnotę kobiet tańczących podczas pandemii.

 


2019

International Art Summer

WARSZAWA, POLSKA

W lecie artystycznym w Dorożkarni udział wzięli studenci szkół artystycznych z Ukrainy i Białorusi: z Katedry Sztuki Sakralnej oraz Katedry Ceramiki Narodowej Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie i z Katedry Grafiki oraz Katedry Ceramiki Białoruskiej Państwowej Akademii Sztuk Pięknych w Mińsku.

Studenci ze Lwowa tworzyli ikony do ikonostasu, kierując się jednak nowoczesną wizją fenomenu ikony. Nie wchodząc w konflikt z tradycją, tworzyli w kontekście sztuki współczesnej dla współczesnego człowieka.

Studenci z Mińska pracowali zespołowo nad ilustracjami do warszawskich legend, które zostaną wydane w formie książki elektronicznej.

Podczas warsztatów uczestnicy poznali nowoczesne metody plastyczne w teorii i praktyce, doskonalili swój warsztat artystyczny, poznawali dziedzictwo kulturowe Polski i uczyli się pracy zespołowej.

Tygodniowe warsztaty zakończył wernisaż prac: ikon, ceramiki i ilustracji do warszawskich legend.

Koordynatorzy projektu: Vera Yahoudzik – artystka, projektantka, współorganizatorka wydarzeń kulturalnych i procesów edukacyjnych, członkini Białoruskiego Związku Artystów Plastyków, Bożena Głażewska-Rzeźnik i Aleksander Bieguński – artyści ceramicy.


2018

InDanceGration

WARSZAWA

InDanceGration to projekt o wielokulturowości, którego główną osią były warsztaty taneczne z Sonią Mirpuri, międzynarodową artystką pracującą w Polsce. Młodzież z zespołów prowadzonych przez Izabellę Borkowską i Darka Sikorskiego poprzez taniec opowiedziały, jak piękne są inne kultury, jak rozumieją tolerancję oraz łamanie stereotypów i schematów na temat „inności”.

Ważnym elementem koncertu finałowego był utwór „Zaproście mnie do stołu” autorstwa W. Szymanowicza: Zaproście mnie do stołu. Zróbcie mi miejsce między Wami. Wspominajcie sobie trudne lata. Powiedzcie otwarcie co serdecznie boli? Może znajdzie się między wami voyager? Opowie o barwnych krajach, egzotycznych krajach (..)


2015

Pokolenie Y

WARSZAWA, POLSKA – BERLIN, NIEMCY

Pokolenie Y w Polsce i na Zachodzie więcej łączy niż dzieli. Pokolenie Y w Polsce cechuje odmienny stosunek do dóbr materialnych. W latach 80. wyznacznikiem statusu było posiadanie magnetowidu i samochodu. Dla Polaków w wieku dwudziestu kilku lat często dobra materialne nie mają takiego znaczenia jak dla 30 czy 40-latków. O jakości życia zaczyna decydować „bycie”, nie zaś „posiadanie”.

Przedstawiciele pokolenia Y mają wiele przydatnych umiejętności. Potrafią odnaleźć informacje, o których istnieniu początkowo nawet nie wiedzą (inna sprawa, że często nie mają pojęcia, co z tymi informacjami zrobić). Są świetnie przygotowani do poruszania się w obszarach związanych z różnorodnością kulturową. Chętnie pracują w zespołach, oceniają się w stosunku do swoich rówieśników, tworzą społeczności i często się ze sobą komunikują. Potrafią wykonywać wiele zadań w tym samym czasie.  Można także przedstawić listę złych wiadomości związanych z nadejściem pokolenia Y. Ponieważ byli od dziecka prowadzeni przez rodziców, brak im umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji. Rodzice planowali ich życie w najmniejszych szczegółach. Teraz oczekują tego od wykładowcy lub pracodawcy, który to powinien przejąć rolę matki, okazując troskę, wyznaczając cele i pomagając w rozwoju zawodowym. Przedstawiciele pokolenia Y mają też nierealistyczne oczekiwania, uważają, że mogą zmienić cały świat w ciągu pierwszego dnia pracy.

W trakcie dwóch, tygodniowych spotkań, dwudziestu uczestników z Warszawy i Berlina starało się odnieść do powyższego opisu, potwierdzając go lub mu zaprzeczając.

Projekt realizowany przez Dorożkarnię i ośrodek kultury Atrium w Berlinie.

Cafe Młodosć

WARSZAWA, POLSKA – BERLIN, NIEMCY

W trakcie 4 spotkań, które odbyły się w między kwietniem a czerwcem 2015 r. zrealizowane zostały warsztaty wokalne, teatralne i taneczne. Efektem końcowym było widowisko muzyczne z wykorzystaniem multimediów, które zostało zaprezentowane w obu miastach.

Spektakl powstał dzięki zaangażowaniu i pomysłom młodzieży. Twórcy zadali sobie pytania: jakie są różnice w zachowaniu ludzi dawniej, teraz i jakie będą w przyszłości? Czy cywilizacja i postęp nie zabrały nam “tego czegoś”, co decyduje o naszym człowieczeństwie? Czy normalne kontakty międzyludzkie stały się już niepotrzebne? A może to nieprawda? Przecież liczy się człowiek, jednostka i indywidualność. Widowisko to teatralno-taneczno-wokalna podróż przez historię z punktu widzenia młodych Polaków i Niemców.

Reżyseria: Dariusz Sikorski
Choreografia: Izabella Borkowska
Pedagogika teatru: Marina Miller
Trening wokalny: Tomasz Krupa
Instruktor muzyczny i koordynator strony niemieckiej: Arno Zillmer
Koordynacja projektu ze strony polskiej: Maryna Czaplińska
Koordynacja nagrań: Su-Hy Schade
Tłumaczenia: Marika Kraczek

Partnerzy: Haus der Jugend Charlottenburg, Deutsch-Polnischen Oberschule „Robert-Jungk“.

Projekt finansowany przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży, Miasto Berlin, Burmistrza Dzielnicy Charlotenburg w Berlinie.

Youth.Memory

KRAKÓW, POLSKA – BERLIN, NIEMCY – WOŁGOGRAD, ROSJA

Celem projektu była konfrontacja pamięci historycznej dotyczącej II wojny światowej z trzech perspektyw: polskiej, niemieckiej i rosyjskiej. Młodzież pracowała pod okiem doświadczonej w projektach młodzieżowych, reżyserki teatralnej Ute Plat.

W trakcie trzech spotkań w Krakowie, Berlinie i Wołgogradzie osiemnaście młodych osób poznawało historię II Wojny Światowej na warsztatach, wycieczkach oraz podczas rozmów ze świadkami.

Projekt został objęty patronatem Ministra Spraw Zagranicznych RFN.

Partnerzy projektu: Evangelischer Kirchenkreis Teltow-Zehlendorf, Schadow Gymnasium Berlin,  Deutschlandstiftung Integration, Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge, Junges Deutsches Theater, F.C. Flick-Stiftung, Konrad-Adenauer-Stiftung, KARL-WEISS-Stiftung, Gymnasium Nr. 92, Wolgograd, Bosch-Kulturmanager-Programm, Memorial,  Konrad-Adenauer-Stiftung, Lutherirsche Gemeinde Wolgograd, Gimnazjum Nr. 7 Dom Kultury Dorożkarnia,  Goethe-Institut, DPJW, Konrad-Adenauer-Stiftung.


2012

Make me happy

WULSBUTTEL, NIEMCY

Wspólnie z Ośrodkiem Teatralnym Werkschule Albstedt zorganizowane zostało 9 dniowe spotkanie z udziałem młodzieży polskiej i niemieckiej. Poprzez zajęcia teatralne prowadzone przez Grzegorza Pohla i Krzysztofa Wilkowskiego z Dorożkarni oraz Werkschule Albstedt zrealizowano program integracji młodzieży.

W wyniku projektu powstały dwa spektakle traktujące o priorytetach życiowych, wchodzeniu w dorosłość, pojmowania zjawiska szczęścia.

Warsztaty i przygotowanie spektakli pozwoliły na wymianę doświadczeń artystycznych polskiej i niemieckiej młodzieży, a język teatru stał się narzędziem porozumienia i zawarcia prawdziwych przyjaźni.


2011

Polsko – Rosyjskie Spotkania Młodego Teatru

PETERSBURG, ROSJA

W marcu 2011 roku grupa teatralna Tomasza Zadróżnego miała gościnne występy o w Petersburgu. Najważniejszą częścią projektu wymiany artystycznej była prezentacja spektaklu „Roberto Zucco” przed rosyjską widownią. Dodatkowo odbyły się warsztaty integracyjne, aktorskie i taneczne. Pozwoliło to zapoznać się młodzieży z Dorożkarni z metodami i warunkami pracy Teatru – Studia M-Art.


2010

Polsko – Rosyjskie Spotkania Młodego Teatru

WARSZAWA, POLSKA

Projekt maił na celu doprowadzić do spotkania dwóch młodzieżowych grup teatralnych z Rosji i z Polski. W pierwszy etapie: rosyjski teatr ‘M-arT’ został zaproszony do Warszawy. Podczas kilkudniowego pobytu grupa zaprezentowała swoje dwa spektakle oraz odbyły się warsztaty z grupą młodzieży ze Studia Teatralnego w Dorożkarni.

Dni polskie

MEDIOLAN, WŁOCHY

Dni polskie w Mediolanie zostały zorganizowane na przełomie września i października przez Związek Polaków w Mediolanie we współpracy z urzędem miasta i burmistrzem. Celem tego przedsięwzięcia było promowanie polskiej kultury, historii i tradycji a także Polski jako kraju atrakcyjnego turystycznie. W programie znalazły się m. in. imprezy nawiązujące do dwóch ważnych rocznic – 30 rocznicy powstania Solidarności oraz 200 rocznicy urodzin Fryderyka Chopina. Odbyły się także pokazy filmów, koncerty, wystawy a Włosi mogli zasmakować polskiej kuchni i produktów spożywczych.

Dorożkarnia została zaproszona do uświetnienia tego wydarzenia – w teatrze Elfo Puccini Teatr ZAMIAST zaprezentował swój ostatni spektakl 12 Drabin a TŁOCZNIA DŹWIĘKÓW koncert piosenek.


2006-2007

Dookoła Świata

HAMAMATSU, JAPONIA – WARSZAWA, POLSKA

Projekt zrealizowany został przez Polsko-Japońską Fundację “Polja”. Była to wyjątkowa przygoda zarówno dla polskiej jak i japońskiej strony. W pierwszej części Teatr ZAMIAST i Teatr Tańca FLEX wyjechały na dwutygodniowe tournee artystyczne po Japonii z programem Dookoła świata. Młodzież mieszkała u japońskich rodzin, dzięki czemu uczestniczyła w ich życiu codziennym. Każdy dzień wypełniały występy w szkołach i teatrach, ale też specjalnie organizowane lekcje, podczas których młodzież uczyła się tworzyć ikebany i kaligrafować. Niezwykłym przeżyciem były również koncerty – zdarzało się, że przedstawienie wystawiano przed 500 młodymi Japończykami. Po raz pierwszy w życiu chłopcy z FLEX-u i ZAMIAST-u byli gwiazdami – japońskie dziewczyny piszczały, a po występie ustawiały się w kolejce po autografy! Jeden z koncertów zakończył się grupową nauką polskiego tańca narodowego – poloneza. Na innym – podczas śpiewania finałowej piosenki We are the World – publiczność wstała z miejsc i śpiewała razem z polską młodzieżą.

Druga część projektu przebiegła pół roku później, kiedy grupa bębniarska TAIKO KAIKO 500 z Japonii przyjechała do Polski. Japończycy koncertowali w szkołach, ośrodkach kultury i podczas imprez plenerowych. Wolne chwile spędzali aktywnie, uczestnicząc w lekcjach m. in. kurpiowskich wycinanek i break-dance’u.


2006

Culture goes Europe

ERFURT, NIEMCY

W dniach 17 – 28 lipca odbyły się w Erfurcie w Niemczech międzynarodowe warsztaty taneczne. Projekt Culture Goes Europe zrealizowano w ramach programu wymiany młodzieży, a wzięli w nim udział uczestnicy z Bułgarii, Serbii, Macedonii, Bośni, Niemiec oraz Polski. Polskę reprezentował zespół tańca FLEX z Dorożkarni. Warsztaty przeznaczone były dla młodzieży związanej z tańcem i teatrem, reprezentującej bardzo różny poziom techniczny. Część uczestników kładła nacisk na zawartość merytoryczną projektu, związaną z dyskusjami nad problematyką tożsamości, granic i problemów z tym związanych, podczas kiedy niektórzy oczekiwali projektu artystycznego, w którym najważniejszą rolę odgrywać miały zajęcia taneczne i teatralne. Rozłam ten był głównym zagrożeniem dla projektu, ale w końcowym rezultacie okazał się być również jego siłą. Osobami odpowiedzialnymi za realizację projektu byli: główny organizator ze strony niemieckiej – Markus Rebitchek, francuska specjalistka od technik związanych z projektami wymiany młodzieży – Margaux Richet, a od strony artystycznej: szefowa grupy serbskiej – Iwana Askovicz oraz Karol Urbański, opiekun teatru FLEX.  

Zajęcia codzienne składały się z dwóch bloków: jednego poświęconego dyskusjom i grom mającym umożliwić uczestnikom zmierzenie się z problemami będącymi tematem projektu oraz części artystycznej, na którą składały się: rozgrzewka taneczna, zajęcia z pantomimy i innych technik związanych z teatrem tańca oraz physical theatre. Druga część projektu poświęcona była przygotowaniom do finałowego przedstawienia, będącego podsumowaniem projektu. Spektakl ten został pokazany na scenie Staat Garten będącej znaczącym miejscem na off-owej scenie Erfurtu.

Ich lebe hier und jetzt, czyli żyję tu i teraz

KELME, LITWA

Do udziału w projekcie zostali zaproszeni wolontariusze i opiekunowie pracujący z dziećmi i młodzieżą. Główną osią projektu była problematyka różnic społecznych oraz konsekwencji tego zjawiska. Uczestnicy z Polski, Litwy, Estonii, Rumunii i Łotwy poznawali specyfikę metody pracy z dziećmi i młodzieżą w ośrodkach pomocy na Litwie.


2005

Na zdrowie

WARSZAWA, POLSKA – RENNES, FRANCJA

W polsko-francuskim projekcie wymiany kulturalnej obok dzieci z dorożkarniowego Klubu ZIELONE WZGÓRZE udział wzięli podopieczni pedagogów animacji społecznej z Rennes we Francji. Celem kilkuetapowego projektu było uwrażliwienie dzieci na tematy profilaktyki i ochrony zdrowia poprzez twórczą pracę. Pod okiem pedagogów i plastyków dzieci wyrażały swoje emocje i przeżycia tworząc prace plastyczne – plakaty, poświęcone problematyce zdrowia i jego zagrożeniom.

Projekt składał się z kilku etapów:

WARSZAWA 

Etap pierwszy: od stycznia do czerwca 2005 dorośli koordynatorzy projektu zbierali wraz z dziećmi z Klubu ZIELONE WZGÓRZE z Dorożkarni oraz z dziećmi z ośrodka w Rennes, plakaty poświęcone problematyce ochrony zdrowia (AIDS, narkotyki, przemoc, alkohol…). Celem tej akcji było nie tylko skompletowanie materiałów (plakatów) potrzebnych do realizacji projektu, ale także wskazanie miejsc w których osoby z różnymi problemami mogą uzyskać pomoc i wsparcie. 

Pod koniec kwietnia w Dorożkarni odbyły się pierwsze warsztaty w ramach projektu – dzieci z Siekierek wraz z wychowankami GPAS-u z Ochoty wzięły udział w dyskusji na temat problematyki alkoholowej i nikotynowej oraz przygotowały wstępne projekty swoich własnych, całkowicie oryginalnych plakatów.

Etap drugi: w lipcu szóstka francuskich podopiecznych GPAS-u z Rennes razem z dwójką opiekunów i plastykiem przyjechali do Warszawy. Celem tej wizyty była wzajemna integracja dzieci oraz wspólna praca warsztatowa. W trakcie tygodniowych warsztatów, bazując na zebranych wcześniej materiałach (francuskich i polskich plakatach), wykonano różnorodne prace plastyczne o tematyce profilaktycznej. Dominującą formą był collage, a głównym poruszanym problemem wszelkie rodzaje uzależnień i skutki jakie wywołują. 

Wszystkie powstałe w trakcie warsztatów prace wzięły udział w wystawie poświęconej tematyce ochrony zdrowia i profilaktyki społecznej, zorganizowanej w Galerii Dorożkarni. Odbył się uroczysty wernisaż z udziałem zaproszonych gości.

RENNES

Etap trzeci: we wrześniu grupa dzieci z Klubu ZIELONE WZGÓRZE wyjechała do Rennes, gdzie wspólnie z francuskimi dziećmi uczestniczyła w zajęciach plastycznych, a także w organizowaniu uroczystego wernisażu wystawy NA ZDROWIE w Międzynarodowym Domu w Rennes. Dodatkowym punktem programu było zwiedzanie miejscowych zabytków.

Projekt finansowany przez: Narodową Agencję Programu Młodzież, Dom Międzynarodowy w Rennes, Fundację dla Polski.

XIII Międzynarodowy Festiwal SZTUKA ULICY

WARSZAWA, POLSKA

Dorożkarnia była w roku 2005 współorganizatorem bardzo dużego projektu międzynarodowego, który od lat przygotowywany jest przez Dariusza Jarosińskiego i  Stowarzyszenie Scena 96. XIII Międzynarodowy Festiwal SZTUKA ULICY odbył się w Warszawie w dniach 1 – 6 lipca 2005 r. Partnerami edycji byli: Instytut Słowacki, Instytut Francuski, Goethe Institut, Czeskie Centrum, Centrum Promocji Kultury Praga Południe, Dom Kultury Włochy oraz Rok Polsko-Niemiecki 2005/2006.

Podczas festiwalu zaprezentowanych zostało: 31 występów teatralnych, 10 widowisk tanecznych, 7 instalacji, 3 noce filmowe i jeden megakoncert. Niemal na każdym spektaklu – od ul. Grochowskiej do Al. Jana Pawła II, od Agrykoli po Pałac Kultury, od Placu Zamkowego po bulwar nad Wisłą – gromadziły się tysiące zagorzałych fanów SZTUKI ULICY i przypadkowych widzów, potwierdzając, że przestrzeń miejska z powodzeniem sprzyja interakcjom artystów i odbiorców.

Obok zespołów polskich zaprezentowali się artyści: z Niemiec, Estonii, Ukrainy, Rosji, Austrii, Norwegii, Hiszpanii, Japonii, Włoch, Czech i Słowacji.

Furorę wśród turystów i warszawiaków zrobiła instalacja na Placu Zamkowym – Terra ignota – ziemia nieznana Ernesta Zawady, czy austriacki zespół Irrwisch, który bawił do łez, ale też rosyjski Teatr Derevo, który jak burza przeszedł przez Stare Miasto pokazując wstrząsający spektakl „Arcan lub pośmiertne przygody Pierrota”. Bardzo interesujące okazały się też prezentowane w Parku Agrykola przedstawienia hiszpańskiej grupy Senza Tempo i niemieckiego Antagon TheaterAKTion. Najmłodszych zaś urzekł słowacki Teatro Tatro prezentujący zabawną opowieść o stworzeniu świata. Niewątpliwie najbardziej spektakularnym wydarzeniem XIII Festiwalu był Koncert ognia francuskiego zespołu perkusistów i pirotechników Les Commandos Percu, który porwał w świat muzycznych fajerwerków kilkunastotysięczną publiczność zgromadzoną na Polu Mokotowskim.

Dzień Świętej Łucji w ramach projektu „Czytam, wiem, tworzę”

WARSZAWA, POLSKA

Polsko-szwedzki projekt został pomyślany jako szeroko pojęta manifestacja „kultury dziecięcej po szwedzku” i był inspirowany szwedzkim podejściem do dzieci i praw dziecka. Honorowy Patronat nad przedsięwzięciem objął Prezydent m. st. Warszawy Lech Kaczyński oraz Ambasada Szwecji. Głównym celem projektu było zwiększenie czytelnictwa wśród dzieci, również poprzez film, teatr i sztukę plastyczną. 13 grudnia 2005 r. Dorożkarnia w ramach projektu zrealizowała wieczór poświęcony prezentacji szwedzkich obrzędów związanych ze Świętem Łucji. Wzięły w nim udział dzieci z najmłodszych grup dorożkarniowych: PUCHATKÓW, DZIOBAKÓW i PASZCZAKÓW, ich starsi koledzy z Teatru ZACZAROWANE KOŁO, dzieci z lokalnego klubu ZIELONE WZGÓRZE uczestnicy zajęć w Pracowni Plastycznej FABRYKA WYOBRAŹNI oraz uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3.

Impreza miała charakter lokalnego spotkania rodzinnego, które otworzyła uroczysta procesja – pochód chłopców i dziewczyny uosabiającej Św. Łucję. W dalszej części zaprezentowana została etiuda teatralna inspirowana książką Astrid Lindgren Dzieci z Bullerbyn, w reżyserii Stanisława Dembskiego, następnie odbył się konkurs teatralny (improwizacje teatralne oparte na szwedzkiej literaturze dziecięcej) oraz konkurs na najpiękniejszy kostium Św. Łucji. Imprezę zakończył happening plastyczny pod tytułem Ulubieni bohaterowie szwedzkich bajek i powieści dla dzieci.

OFF Polska

BERLIN – ROSTOCK – LIPSK – KOLONIA – ULM – FREIBURG – MAGDEBURG – STUTTGART, NIEMCY

Projekt OFF Polska był zorganizowany przy współpracy Instytutu Adama Mickiewicza oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Roku Polsko-Niemieckiego. Była to prezentacja najlepszych filmów offfowych jakie pojawiły się w Polsce w ciągu dwóch lat w 2003 i 2004 roku, laureatów polskich festiwali i przeglądów filmowych. Filmy pokazywane były w polskich instytutach kultury, ośrodkach filmowych, kinach a także podczas festiwali filmowych w Berlinie, Rostocku, Lipsku, Kolonii, Ulm, Freiburgu, Magdeburgu i Stuttgarcie. Pokazy filmów stwarzały świetną możliwość do spotkania z twórcami i krytykami, a dyskusje o młodym kinie polskim i niemieckim emitowane w ogólnokrajowej telewizji NDR.

OFF POLSKA znalazło się w programie oficjalnej prezentacji polskiej kultury narodowej organizowanej przez Instytut Adama Mickiewicza na zlecenie Ministerstwa Kultury oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczpospolitej Polskiej.

Projekt Moltke 1999 i 2004

KRZYŻOWA, POLSKA – BERLIN, NIEMCY

Projekt opowiada o spotkaniach Kręgu z Krzyżowej – małej, niemieckiej grupy opozycyjnej, która spotykała się familijnie w Domu na wzgórzu w Krzyżowej w 1942 i 1943 r. W atmosferze pikniku mężczyźni ustalali kształt nowego niemieckiego państwa, drogę prawną od obywatela do Bundestagu, system rozliczeń z hitlerowcami.

Przedstawienie teatru Bez Kota było próbą ożywienia Domu, w którym odbywały się spotkania. Kobiety znów robią pierogi i kompot, znów mężczyźni dyskutują w salonie a dzieci biegają po werandzie… A potem wraca Helmut.

To scena wyjęta tylko ze snu, Helmut James von Moltke został aresztowany, osadzony w Berlinie i nigdy już do Krzyżowej nie wrócił. Został stracony w styczniu 1945r. Nie ma grobu, jego prochy zostały rozsypane właśnie po to, aby nie było żadnego kultowego miejsca, żadnej pamiątki po nim.

W Domu na wzgórzu nie ma muzeum, takie było życzenie Fręyi von Moltke, wdowy po Helmucie Jamesie. Mieszkają tam wolontariusze i stypendyści fundacji. Jedynie na parterze stoi okrągły stół przypominający o odbywających się tu spotkaniach, a na pustej ścianie na przezroczystej szybie widnieje napis:

„Jeżeli już musimy pogodzić się z czasami ,w których istnieje duże prawdopodobieństwo utraty życia , starajmy się o to by nasze życie i umieranie miało sens”. Adam von Trott du Solz

Dariusz Sikorski-reżyser: W 1998 roku, podczas mojego drugiego pobytu w Krzyżowej, i dotarłem do archiwalnych zdjęć rodziny von Moltke, dokumentujących ich życie w Domu na Wzgórzu. Ponieważ wcześniej próbowałem ożywić w czasie Lata Artystycznego cały majątek i projekt ten był bardzo dobrze przyjęty przez publiczność, teraz wraz z Teatrem po balu, zdecydowaliśmy się zrealizować Projekt Moltke: sny, halucynacje, wspomnienia. Projekt miał nie tylko opowiedzieć historię rodziny von Moltke ale również przybliżyć oglądającym znaczenie Domu na Wzgórzu dla historii Krzyżowej i uczłowieczyć surowe, puste wnętrza Domu dla odwiedzających go ludzi. W spektaklu wykorzystano listy Helmuta do Freyi, slajdy i archiwalne zdjęcia oraz wiele starych rekwizytów zebranych od okolicznych mieszkańców. Projekt składał się z dwóch części: 24 godzinnej akcji zamieszkania Domu na Wzgórzu oraz 40 minutowego spektaklu na zakończenie całego projektu.

Dariusz Sikorski i Izabella Borkowska powrócili do spektaklu z roku 1999 pracując z młodszymi uczestnikami Teatru „Bez Kota” podczas Dni Warszawy w Berlinie w 2004 roku.


2002

Telemiasto młodych

BERLIN, NIEMCY

Projekt medialny Telemiasto młodych zrealizowany został w Berlinie, zajęcia prowadził Marek Sobolewski.


WIELOLETNIE PROJEKTY ARTYSTYCZNE

Międzynarodowa Dziecięca Stolica 2006-2010

POLSKA, DANIA, NIEMCY, FINLANDIA, TURCJA, AUSTRIA, GRECJA, CHORWACJA

Od 2000 roku Dorożkarnia jest organizatorem plenerowego wydarzenia, promującego amatorską twórczość dziecięca i młodzieżową. Najlepsze grupy wokalno-taneczne i teatralne, pracownie plastyczne z większości warszawskich placówek kultury, stowarzyszeń i fundacji spotykają się w centrum stolicy, aby zaprezentować najciekawsze zdarzenia z dziecięcego i młodzieżowego świata sztuki amatorskiej. Celem projektu jest przywrócenie wiary w młodego człowieka poprzez dostrzeżenie w nim jego pasji, bezinteresownej aktywności i otwartości na sztukę. DZIECIĘCA STOLICA kreuje pozytywne wzorce wśród dzieci i młodzieży, a także popularyzuje twórczość amatorską, nieco ostatnio zapomnianą i zepchniętą na margines życia społecznego i kulturalnego.

Dziecięca Stolica to projekt otwarty, od 2006 roku do udziału zapraszani są przedstawiciele instytucji kultury oraz amatorskie zespoły dziecięce i młodzieżowe z Europy:
2006r. – obserwatorzy z Danii i Niemiec
2007r. – kopenhaska grupa teatralna Teaterbutikken z Danii
2008r. – folklorystyczny zespół taneczny Lipokkaat z Finlandii oraz obserwatorzy z Niemiec, Turcji, Grecji, Austrii i Finlandii
2009r. – Drama Studio of Children’s Theatre Dubrava z Chorwacji
2010r. – dzieci ze Stowarzyszenia BUCHKINDER LEIPZIG (Dzieci Książki) z Niemiec

Story Savers 2012-2014

POLSKA, CZECHY, GRECJA, FINLANDIA, IRLANDIA, WIELKA BRYTANIA, NORWEGIA

W projekcie zbierano opowieści ważne dla społeczności lokalnych w różnych częściach Europy i zbudowanie na ich podstawie fragmentu wspólnej tożsamości kulturowej. Zbieraliśmy opowieści, których wątki są wspólne dla nas wszystkich. Podobne sprawy, problemy, trudności, perspektywy, mądrości, radości i pokonywanie trudności, pozwoli zbudować zrozumienie pomiędzy partnerami.

Każdy z partnerów badał lokalne środowisko i identyfikował grupy, które te historie zbierały. Działania miały na celu zainicjowanie lokalnych grup StorySavers jako społecznych sieci współpracy w regionie każdego z partnerów.

Częścią regularnych spotkań partnerskich były treningi m. in. technik zbierania historii, fotografii oraz prezentacja regionalnych projektów StorySavers.

Uczestnikami projektu StorySavers były lokalne organizacje krajach partnerskich, szczególnie te, które pracują z osobami starszymi i rodzinami.

Strona internetowa: www.storysavers.korzeniesiekierek.pl

Stages of Learning 2007-2008

POLSKA, AUSTRIA, FINLANDIA, NIEMCY, TURCJA, WIELKA BRYTANIA

W Dorożkarnii ważny jest również rozwój artystyczny i dydaktyczny dorożkarniowych pedagogów i artystów, którzy prowadzą zajęcia. Stąd pomysł podróży studyjnych do podobnych nam ośrodków w całej Europie w celu wymiany doświadczeń, oglądania warsztatu, szukania inspiracji oraz nawiązywania kontaktów dla wspólnych projektów.

W projekcie udział biorą partnerzy z Finlandii, Niemiec, Austrii, Wielkiej Brytanii i Turcji w ramach programu Grundtvig. Głównym celem projektu jest upowszechnianie i wprowadzanie metod i doświadczeń z zakresu sztuk performatywnych: tańca, teatru sztuk wizualnych i filmu, w pracy z młodzieżą i osobami dorosłymi( 15 – 26 lat) , a także poszukiwanie odpowiedzi na pytanie jak motywować młodzież i dorosłych do aktywnego uczestnictwa w sztuce i w jaki sposób ta aktywność może wpływać na podniesienie ogólnej jakości ich życia. Projekt adresowany jest głównie do osób, które w swojej pracy spotykają się z osobami dorosłymi i korzystają z metod wykorzystujących użycie sztuk performatywnych.  W czasie spotkań i warsztatów  odbywających się w krajach partnerskich,  młodzi ludzie poznają metody uczenia się i nauczania w pracy z dorosłymi, jakie zostały wypracowane w różnych krajach. Owocem projektu będzie podręcznik skierowany do instruktorów pracujących z osobami dorosłymi i wykorzystujących sztuki performatywne jako metodę pracy, pokazujący i propagujący najlepsze przykłady takich działań zebrane, podczas badań przeprowadzonych w krajach będących partnerami projektu. Warsztatom i seminariom towarzyszą prezentacje spektakli i wydarzeń festiwalowych. (Polska, Finlandia,  Niemcy, Austria, Wielkiej Brytania, Turcja, 2007-2008).( w festiwalu teatralnym w Tampere (Finlandia)  i warsztatach plastyczno-rzeźbiarskich w Kocaeli (Turcja).)

Książkozaury 2009-2010

POLSKA, NIEMCY

Inspiracją do realizacji Książkozaurów w Dorożkarni stała się działalność Stowarzyszenia BUCHKINDER LEIPZIG (Dzieci Książki). Stowarzyszenie powstało w 2001 r., jego założyciele postanowili zagospodarować dzieciom czas wolny poprzez wykorzystanie ich upodobań do wymyślania przeróżnych historii. Tak narodził się pomysł, aby młodzi twórcy wzięli udział we wszystkich etapach pracy nad książką: wymyślanie opowieści, spisywanie ich, wykonywanie ilustracji, składanie książek, oprawianie ich w okładki, klejenie i szycie. W tej chwili Stowarzyszenie zajmuje się wydawaniem książek i kalendarzy, które później trafiają do księgarni w kraju i za granicą – autorami ich są dzieci i młodzież w wieku 4-18 lat. Z udziału w warsztatach dla młodych płyną wyłącznie korzyści: radzenie sobie z językiem ojczystym, wzbogacanie słownictwa, różnorodność i piękno wypowiedzi, osobista ekspresja twórcza, niepowtarzalne, dowcipne a nawet szalone pomysły – to tylko niektóre z nich. Ale najważniejsze to rozwijanie umiejętności społecznych w niezwykły sposób – współpraca w zespole, szacunek dla poglądów innych, przyjmowanie krytyki własnej twórczości, wzmocnienie pewności siebie. Dorożkarniowy projekt Książkozaury zakłada realizację podobnych założeń. Wstępem do projektu były tygodniowe warsztaty zorganizowane w czasie ferii zimowych 2009. Uczestników zafascynowała formuła zajęć, dlatego warsztaty były po feriach kontynuowane. Latem sześcioosobowa grupa dzieci z Warszawy pod opieką Magdaleny Penczonek (pomysłodawczyni projektu) i sześcioosobowa grupa dzieci z Lipska pod opieką Ralpha Uwe Langa (założyciel BUCHKINDER LEIPZIG) i Jany Fuchs (opiekun artystyczny i tłumaczka) pojechały do Krzyżowej. Tam w Międzynarodowym Domu Spotkań Młodzieży pracowały przez tydzień. Zwykle proces powstawania książki rozpoczyna się od tworzenia tekstu, a dopiero potem przygotowuje się ilustracje. Podczas tych warsztatów proces ten został przez opiekunów świadomie odwrócony, umożliwiło to łatwiejszą komunikację między różnojęzycznymi dziećmi. Zwłaszcza, że do pracy wszyscy musieli dobrać się w polsko-niemieckie pary. Wszystkie książki, jakie powstały zostały zaprezentowane na uroczystym spotkaniu kończącym wspólne warsztaty w Krzyżowej.

W marcu 2010 r. obie grupy wzięły udział w Międzynarodowych Targach Książki w Lipsku – dorocznej imprezie handlowo-ekspozycyjnej dla wydawców i księgarzy. Prezentowały swoją twórczą działalność literacko-plastyczną – książkę (zbiór opowiadań z Krzyżowej) podczas spotkania autorskiego, a później podczas wernisażu w Cafe Kowalski.

W maju 2010 r. dzieci z Polski i Niemiec uczestniczyły w Międzynarodowych Targach Książki w PKiN a podczas DZIECIĘCEJ STOLICY zorganizowały stoisko – czytały fragmenty książki i zorganizowały warsztaty linorytu.

Singing is it 2006-2007

POLSKA, WIELKA BRYTANIA, WŁOCHY

Międzynarodowe warsztaty wokalne realizowane w Rzymie, Warszawie i Londynie.

Artyści, instruktorzy i opiekunowie artystyczni z 3 ośrodków spotkali się na seminarium, by wspólnie opracować i przygotować projekt muzyczny. Obok Dorożkarni udział wzięli: Pan Centre for Intercultural Arts placówka z Londynu pracująca z emigrantami, Folias placówka z Rzymu pracująca z dziećmi ulicy. Na warsztatach młodzież uczyła się kreatywnego pisania piosenek – tekstów i muzyki przy wykorzystaniu różnych metod i technik nauczania.

Podczas zajęć uczestnicy intensywnie pracowali, ale też wzajemnie inspirowali odmiennymi charakterami i sposobem bycia: młodzież z Polski dominowała w inicjowaniu zabaw integracyjnych, londyńczycy oczarowali pozostałych pięknym śpiewem, mieszkańcy Rzymu zaś zarażali poczuciem humoru.

Projekt finansowany z programu Grundtvig.

Ogrody lokalne 2007- 2008

WARSZAWA, POLSKA – BORDEAUX, FRANCJA

Projekt OGRODY LOKALNE był działaniem wieloetapowym. Aby przeprowadzić go ze swoimi wychowankami z Klubu Zielone Wzgórze Aleksandra Antolak i Magdalena Penczonek pojechały do Francji. Takie projekty z myślą o edukacji i integrowaniu okolicznych mieszkańców organizuje się od ponad 30 lat. Podczas wizyty studyjnej w Centrum Socjalnym i Farmie Pedagogicznej des Aubiers przyglądały się realizacji koncepcji OGRODÓW w realiach francuskich. Ola wzięła też udział w konferencji dotyczącej powstawania OGRODÓW LOKALNYCH w Europie. Pół roku później rozpoczęto projekt z dziećmi Klubu Zielone Wzgórze. Dwójka studentów drugiego roku Institut Univérsitaire et Téchnologique, kierunku Animacji Socjalnej i Socjokulturalnej w Bordeaux Elżbieta Orzechowska i Simon Pierrot razem z dziećmi z Zielonego Wzgórza postanowili reaktywować ogród przy sąsiadującej z Dorożkarnią Szkole Podstawowej nr 3. Przed rozpoczęciem realizacji projektu dzieci spotkały się z działkowcami z miejscowych Ogrodów Działkowych, którzy zdradzili im sekrety uprawy roślin i prowadzenia ogrodu. Cały ogród przed szkołą został urządzony według projektu dzieci i przez nich wykonany. Posadzono stokrotki, tulipany i inne kwiaty oraz krzewy, a także zbudowano drewnianą kompostownię.

Lato Artystyczne w Międzynarodowym Domu Spotkań Młodzieży w Krzyżowej

KRZYŻOWA, POLSKA

Pod koniec lat 90. w zajęciach LATA ARTYSTYCZNEGO, stworzonego przez Annę Michalak (DOROŻKARNIA) i Marka Stanielewicza (ASP we Wrocławiu), uczestniczył Teatr Muzyczny PANTERA. Później, kiedy powstała DOROŻKARNIA, do Krzyżowej dołączyła również związana z nią młodzież i tak już zostało. Rosły następne pokolenia, a w DOROŻKARNI powstawały kolejne grupy, które co roku w Krzyżowej doskonaliły swoje umiejętności.

Ważnym celem tego projektu była promocja młodzieży z Europy Wschodniej. Wspólne zajęcia stwarzają młodym ludziom przestrzeń do swobodnej ekspresji twórczej, a dzięki wymianie doświadczeń mają oni niepowtarzalną okazję nabycia pewności artystycznej i  samoświadomości.

Ideą tego projektu było spotkanie i praca studentów uczelni artystycznych z różnych krajów Europy z młodzieżą, która dopiero tutaj ma możliwość wspólnej nauki tańca, pantomimy czy ceramiki. Warsztaty prowadzone były przez pedagogów oraz wykładowców uczelni artystycznych z kraju i zagranicy. Każdy z warsztatów obejmuje kilkadziesiąt godzin zajęć. Na zakończenie poszczególne grupy warsztatowe przedstawiają na świeżym powietrzu spektakle, wystawy, koncerty i happeningi, które są przygotowane specjalnie dla mieszkańców okolic Krzyżowej i całego Dolnego Śląska.

Przez wiele lat w programie znajdowały się warsztaty teatralne, taneczne, bębniarskie, kwartetów smyczkowych, graficzne, rzeźbiarskie, filmowe, multimedialne i dziennikarskie.

Pobyt wszystkich młodych uczestników Lata Artystycznego w Krzyżowej kończą prezentacje. Poszczególne grupy warsztatowe przedstawiają na świeżym powietrzu spektakle, wystawy, koncerty i happeningi, które są przygotowane specjalnie dla mieszkańców okolic Krzyżowej i całego Dolnego Śląska. Z myślą o nich od kilkunastu lat w trakcie projektu odbywa się bieg przełajowy oraz turniej siatkówki. Do udziału w konkurencjach sportowych mieszkańcy trenują wiele miesięcy.

Rokrocznie w warsztatach uczestniczyło ponad 100 młodych ludzi z Ukrainy, Litwy, Białorusi, Niemiec, Rosji, Słowacji, Czech, Rumunii, USA, Anglii. Na zakończenie zostają przyznane „Medale Sztuki” dla najbardziej społecznych artystów, bo najważniejsze jest spotkanie i wspólne „bycie razem”, wspólna praca, a dopiero potem efekt artystyczny.

Strona internetowa: www.latoartystyczne.krzyzowa.pl

Warsztaty prowadzili: 

1998
Grafika – Marek Stanielewicz, Taniec – Iza Borkowska, Dana Blask, Teatr – Anna Michalak, Dariusz Sikorski oraz Stephen Bello Burgi, pantomima- Herald Seime, warsztaty cyrkowe – Christoph Bongard, Jochen Schmidt.

1999
Grafika –  Marek Stanielewicz, Taniec – Iza Borkowska, Dana Blask, Teatr – Anna Michalak, Projekt Moltke- Dariusz Sikorski, Warsztaty kwartetów smyczkowych Mechtild Ortschig, pantomima- Herald Seime, warsztaty cyrkowe- Dawid Wagner.

2000
Grafika –  Marek Stanielewicz, Taniec – Iza Borkowska,  Dana Blask, Teatr – Anna Michalak,Dariusz Sikorski, Warsztaty kwartetów smyczkowych – Mechtild Ortschig.

2001
Grafika – Marek Stanielewicz, Taniec – Iza Borkowska, Teatr – Anna Michalak, Dariusz Sikorski, Warsztaty kwartetów smyczkowych –  Mechtild Ortschig, warsztaty bębniarskie – Sambor Dudziński.

2002
Grafika, Rzeźba –  Marek Stanielewicz, Taniec – Iza Borkowska,  Teatr – Anna Michalak, Dariusz Sikorski, Warsztaty kwartetów smyczkowych – Mechtild Ortschig., Pantomima – Ewelina Ciszewska, Józef Markocki.

2003
Grafika, Rzeźba – Marek Stanielewicz, Teatr – Anna Michalak, Iza Borkowska, Dariusz Sikorski, Akwarela – Neringa Zakauskaite, Ewelina Ciszewska, Józef Markocki,Warsztaty kwartetów  smyczkowych – Mechtild Ortschig.

DUCHY RZEKI reż. Darek Sikorski, chor. Izabella Borkowska

2004
Grafika, Rzeźba –  Marek Stanielewicz, Taniec – Iza Borkowska, Dziennikarstwo- Leszek Budrewicz, Teatr – Anna Michalak, Dariusz Sikorski Grzegorz Pohl, Warsztaty kwartetów smyczkowych – Mechtild Ortschig.

PROJEKT MOLTKE Teatr Bez Kota, reż. Darek Sikorski, chor. Izabella Borkowska

PRZEMINĘŁO ZE SCHODAMI reż. Anna Michalak, wsparcie – Grzegorz Pohl

FIESTA reż. Darek Sikorski, chor. Izabella Borkowska

2005
Grafika, Rzeźba  – Marek Stanielewicz Teatr – Anna Michalak, Caroline Jones, Dasha Blahova , Iza Borkowska, Dariusz Sikorski, Ceramika- Małgorzata Dyrda Kujawska, Pantomima – Ewelina Ciszewska, Warsztaty kwartetów smyczkowych – Mechtild Ortschig.

MAŁY REWIOWY TEATRZYK MUSICALOWY reż. Darek Sikorski, chor. Izabella Borkowska

2006
Grafika, Rzeźba  – Marek Stanielewicz, Teatr – Anna Michalak, Iza Borkowska, Dariusz Sikorski, Ceramika – Małgorzata Dyrda Kujawska,

DAWNO TEMU… W CHINACH… W KRZYŻOWEJ reż. Darek Sikorski chor. Izabella Borkowska

2008
Grafika, Rzeźba – Marek Stanielewicz, Ceramika – Maciej Kasperski, Film – Marek Sobolewski, Łukasz Korwin, Taniec – Iza Borkowska, Jakub Łukowski, Oleg Saprończyk, Dariusz Sikorski,

DANCE, DANCE, DANCE reż. Darek Sikorski, chor. Izabella Borkowska

2009
Grafika, Rzeźba – Marek Stanielewicz, Ceramika – Maciej Kasperski, Taniec – Jakub Łukowski, Oleg Saprończyk, Pantomima – Ewelina Ciszewska.

2010
Grafika, Rzeźba  – Marek Stanielewicz, Grafika – Aleksandra Ivanova, Ceramika – Hanna Apalaika, Alws Kostka, Art Media – www Katarzyna Krasowska, Taniec – Anja Gassenhardt, Jakub Łukowski, Oleg Saprończyk, Pantomima – Ewelina Ciszewska.

2011
Grafika – Marek Stanielewicz, Aleksandra Ivanova, Ceramika – Maciej Kasperski, Aleksandra Chapily, Film – Stale Hundeide, Stefan Koeck, Art Media- Żeljka Gradski, Taniec – Jakub Łukowski, Pantomima – Ewelina Ciszewska.

2012
Grafika – Marek Stanielewicz, Rzeźba – Rafał Piesliak, Ceramika – Maciej Kasperski, Janina Myronova, Sztuka użytkowa – Aleksandra Ivanova, Fotografia – Żeljka Gradski, Film – Stale Hundeide, Teatr – Kian Pourian, Simone Reindell, Taniec – Jakub Łukowski

2013
Grafika – Marek Stanielewicz, Rzeźba – Rafał Piesliak, Ceramika – Janina Myronova, Sztuka użytkowa – Aleksandra Ivanova, Fotografia – Toraif Albrecht, Film – Mateusz Ciągło,

2014
Grafika – Marek Stanielewicz, Malarstwo – Vera Yachoudzik, Rzeźba –  Rafał Piesliak, Antas Gerlikas, Ceramika – Maciej Kasperski, Fotografia – Weronika Pawłowska, Mateusz Ciągło, Teatr – Grzegorz Pohl.

2015
Grafika – Agata Gertcher, Rzeźba – Rafał Piesliak, Film – Mateusz Ciągło, Teatr – Grzegorz Pohl, warsztaty wokalne- Tomasz Krupa.